Kom över en flaska billigt på trädgårdsmässan. Firma Growth Technologi. Sörjan är organisk. Green age, Siol Enhuncer, 100 % organic heter denna. Det ska göra jorden mera mullrik. Kan jag vattna med flaskan på 500 ml till mitt träd, 7 ml per 3 lit vatten. Vet inte vad denna mörka sörja har för ph-värde, flädern vad den ska ha för ph-värde kan jag ju försöka söka på om jag hittar nåt. Tänker som så att jag inte vill störa det ph-värde som trädet står i, det är 10-15 år gammalt och har gett bra med blommor varje år, men aldrig gödslats, hoppas nån kan svara om ni köpt nån sån produkt nån gång. Fick ingen folder med som det stod på en annan liten gödningsflaska från samma firma som man skulle ha till växterna i ungstadiet. Men denna flaska skulle bara förbättra jordens mullrikedom som jag fattade det. Tänkte ge en dos varje vecka, hur mycket om jag överhuvudtaget ska använda den? Kan det vara bra med denna sörja i kombination med gödselmedel? i så fall vilket är lämpligt, Kan man gödsla en fläder för mycket ?
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2009, 21:21
Fleråriga växter ska INTE gödslas med något som innehåller kväve efter midsommar så innehåller medlet kväve räcker det nog att ge 1-2givor iår, annars brukar man inte behöva hålla på och fjäska för fläder de brukar inte behöva få gödning och specialpreparat.
Tack Åsa för svaret och så snabbt :-) , jag skippar det helt till flädern. Den har alla år gett bra med blommor och verkar trivas.