Hej
Har några saker som jag tänkte rensa bort, men måste fråga er först, för säkerhets skull. Tack på förhand.
Mvh Tepa
Monica B
07-06-2009, 00:43
1 ?
2. Dunört
3. ?
4. Såpnejlika
5. Svårt att säga, ser ut som en klocka av något slag
6. Vallmo
7. Viol + ev. storklocka
[attachment=36033:Signatur.jpg]
Hej
Tack, Monica. Jag kom på att jag hade Bergklint precis bredvid Violerna. Försökte flytta allt, men lyckades nog inte riktigt. Kan det vara Bergklint ? Jag måste ju oberonende försöka få bort det.
Där som nr 1 växer, hade jag satt paprikakärnor. Detta kommer inte upp någon annanstans. Kan det vara paprika ? Har ingen aning om hur de ska se ut.
Hälsn Tepa
Monica B
07-06-2009, 11:52
Javisst är det Bergklint bredvid violerna. Sprider sig gärna ganska friskt. Paprika har jag ingen aning om hur den skall se ut.
[attachment=36063:Signatur.jpg]
4:an ser mer ut att vara en ringblomma, sommarblomma som fröar fint.
Bergklint är nästan helt omöjlig att få bort när den väl bestämt sig. Jag har gett upp med den, klipper bara bort stänglarna när de är överblommade och så kommer det nya blommor så småningom.
Tack, tack.
Får väl försöka rädda Violen ur Bergklintens klor då. Gräva upp den och sätta den nånstans bredvid.
Såpnejlika har jag inte vad jag vet, men däremot Borstnejlika precis bredvid. Kan det inte vara det ? Vet inte hur nya små Borstnejlikplantor ser ut, de vuxna är ju inte alls likadana. Ringblommor har jag nog, men femti meter ifrån. Det är många likadana små plantor på ett ställe. Men det är inte ogräs då, alltså får de vara kvar.
Hälsn Tepa
Paprika som kommer upp ser inte ut så som nummer 1 gör.
mvh Ciczi
CITAT (Ciczi @ 08-06-2009, 09:34)

Paprika som kommer upp ser inte ut så som nummer 1 gör.
mvh Ciczi
Håller med, och tycker att 4:an är en såpnejlika.
Tack. Ok, "paprikan" ryker. Då har alltså paprikan inte kommit upp alls, men det gör inget. Det var mest på skoj jag påtade ner några kärnor. Men varifrån kommer Såpnejlikan !!???
Mvh Tepa
CITAT (tepa @ 08-06-2009, 11:04)

Tack. Ok, "paprikan" ryker. Då har alltså paprikan inte kommit upp alls, men det gör inget. Det var mest på skoj jag påtade ner några kärnor. Men varifrån kommer Såpnejlikan !!???
Mvh Tepa
Lugn, det ÄR INTE såpnejlika. Denna är frösådd i år, det syns och den är lite luddig på bladen också, typiskt ringblomma. Men om du vill vara helt säker så låter du den vara kvar tills den har knopp och fotograferar den och lägger in en liten bild här.
CITAT (CillaM @ 08-06-2009, 15:20)

Lugn, det ÄR INTE såpnejlika. Denna är frösådd i år, det syns och den är lite luddig på bladen också, typiskt ringblomma. Men om du vill vara helt säker så låter du den vara kvar tills den har knopp och fotograferar den och lägger in en liten bild här.
Hmm. Odlar ju ringblommor varje år och du har rätt, men det allra typiska för en ringblomma är att bladen växer ut ur hela plantans mittersta mitt istället för att växa ut ur en liten strut som på bilden. Annars är det ju helt lik en Ringblomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.