Här i Nyköping finn gott om mördarsniglar. som förstör mycket av odlingen,
Så numera odlar jag det mesta i två på varandra placerade pallkragar med insidan isolerad med underlagspapp för att hålla fukten kvar i kanterna.
Så till den effektiva snigeldödaren!
Jag stiftar fast vanlig installationskabel. som jag skalat, runt pallkragarna med ca 15-20 mm avstånd och ansluter till ett 12 Volts bilbatteri, jag lovar att inga mördarsniglar tar sig förbi detta.
Ett begagnat bilbatteri kan man få tag i på bilskroten för en 50:lapp.
Obs, Det finns ingen risk för att barnen hunden eller katten kan ta skada av den strömmen.
Med hälsningar om en fräschare odling. Speedy!!
Har Du någon säkring? eller kör Du rent, kabel + samt kabel -.
Nej , jag har ingen säkring, men det är ju enkelt att koppla in på +polen, kanske inte så dumt! Kanske det skulle kunna kola i trävirket om kablarna lossnar från stiften?
Jag tror inte säkringen löser ut då sniglarna fastnar i kabeln.
Däremot så har jag oskalad kabel mellan pallkragarna.
Du måste väl ha nåt motstånd inkopplat, annars bränner väl batteriet av kabeln på några sekunder?
Nej, kablarna kopplas inte ihop i slutändan, så + och- slutar i varsin öppen ände.
men när snigeln kryper över trådarna så blir det kontakt och snigeln tvärstannar och ser ut som man strött salt på den. Den fastnar helt enket på trådarna jag använder 1½ kv kabel. trots att sniglarna sitter fast mellan trådarna så orsakar dom inte någon större strömförbrukning.
Det kan ivarje fall inte vara mer plågsamt än att strö salt på dom eller lägga dom i saltvatten.
I övrig är jag en sann Djurvän , men sniglar avskyr jag..
Men effektivt det är det hälsar Speedy
Soffpotatisen
14-07-2009, 11:36
Så här byggde jag mitt elektriska snigelstaket:
http://dys.nu/cms3/page.php?5Fungerar!
millan100
30-07-2010, 17:35
Ett annat tips som jag har använt mig av i år är grovt våtslippapper. Jag har spikat fast detta längst ner runtom hela pallkragen o "peppar peppras" så har detta funkat utmärkt. Sniglarna tål inte den skrovliga ytan då deras "skinn" är väldigt tunt.
Ps. Det bör vara våtslippapper för att tåla regn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.