tepa
Hej

Skulle ni kunna hjälpa mig att namnsätta mina okända perenner. Det blir många, så jag får nog öppna flera trådar, för att man ska kunna hålla räkning på bilderna. Tack.

Mvh Tepa
Lars-Olof Arvids
Nr 7 tror jag är en Camassia.

Olle
Monica B
Nr 1 och 2 tycker jag ser ut som Riddarsporre, Kinesisk riddarsporre.
Nr 3 ser ut att vara någon form av klocka
Nr 4 ?
Nr 5 ?
Nr 6 Såpnejlika kanske
Nr 7 Camassia
Nr 8 ?

[attachment=36031:Signatur.jpg]
tulle
Nr 4 - så ser mina Linaria purpurea ut.
tepa
Hej

Monica. Är kinesisk riddarsporre liten ? Denna är iaf mycket liten. Men den kanske växer ? Nä förresten. Den var liten när jag fick den av "tanten". Hon sa nog vad den hette. Fick så mycket av henne, så hon kommer nog inte ihåg om jag frågar. Dessutom har hon fyllt åtti.

Mvh Tepa

Monica B
Hmmm, Tepa, det är jättesvårt att bestämma växter när dom är så små. Många växter har väldigt lika blad och man förväxlar dom lätt. Den kinesiska riddarsporren som jag tänkte på när jag såg din bild, blir inte så stor, kanske 30-40 cm hög.
Det ser ut som den planta du har på din bild är mycket ung, en fröplanta. Den kommer ju givetvis att växa till sig och bli större så det är nog ingen fara.

Prova att fråga tanten du fick den av, hon kommer kanske ihåg trots sin ålder.

[attachment=36075:Signatur.jpg]
tepa
Tack Tulle. Linaria purpurea, tror vi på.

Monica, har googlat på Kinesisk Riddarsporre, visst kan det vara en sån, men vi får nog vänta tills den blommar. Vackra blålila blommor hade den hos "tanten" iaf.

Nr 5 tror jag är nånslags Spirea, en buske iaf. Nr åtta liknar på Hortensia. Skulle hoppas på det. Den har vedartade stammar och bladen kommer därifrån.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon