Monarda
Men egentligen är knopparna lika fina som blomman.

lenaandersson
Visst är dom lite konstiga, så torra och alltid lite små fula i kanterna. min har blommat i en vecka nu och varje år tittar jag och tänker du är allt en ovanlig en, vilka pollinerare vill komma till dej, för man ser aldrig några bin eller annan insek i blommorna.
Sanesu
Vad är det för växt på bilden? Heter den kryddbuske?

Mvh Sanne
Monarda
Calycanthus floridus v. laevigatus, den kallas också för kanelbuske. Frösådde den för drygt 10 år sedan, Impecta säljer fortfarande frön ser jag.
Christer i Falköping
Tycker de är så vackra, men inget för min zon tyvärr.
Christer.
Monarda
Vilken zon har du Christer? Jag har zon 4 och det går alldeles utmärkt.
Monarda
Nu måste jag lyfta den här tråden igen efter att ha sett "Trädgårdsfredag" där Gustav Mandelmann planterade en
kryddbuske i vad han sade var en gynnsam södersluttning. Jag antar att han bor i zon 1 men själv har jag zon 4
och kryddbusken växer och frodas här trots att den står i halvskugga. Knepigt det här med zongränser. confused.gif

Alexander-VG-zon3
CITAT (Monarda @ 14-06-2009, 22:46) *
Nu måste jag lyfta den här tråden igen efter att ha sett "Trädgårdsfredag" där Gustav Mandelmann planterade en
kryddbuske i vad han sade var en gynnsam södersluttning. Jag antar att han bor i zon 1 men själv har jag zon 4
och kryddbusken växer och frodas här trots att den står i halvskugga. Knepigt det här med zongränser. confused.gif

jag tyckte det var lite överdrivet att plantera dom växterna han hade i sin mest skyddade del. kryddbusken är dock känslig men hos mig står den i den blåsigaste och kallaste delen av trädgården och har klarat hemska vintrar i det läget och den är planterad i skåne zon 1-2 dock men ändå.

men så verkar han ha rätt så stor yta att plantera på så han hade väl ''råd'' att ge dom växterna dom bästa platserna. han kanske får en finare kryddbuske än vad jag har.
Åsa E
Hej, jag har frösått kryddbuskar i år och vill ha lite tips och råd om hur man ska sköta dem. Än så länge är de små och står i kruka.
Ska jag sätta ut dem på friland i år eller övervintra dem i kruka?
Vad vill de ha för jord?
Blir ett blåsigt söderläge bra? Jag har nästan bara blåsiga lägen på min tomt.
Jag bor i zon 2 förresten.

Hoppas verkligen att mina buskar kan bli lika fina som din, Monarda. Hur stor är din nu efter 10 år?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon