adrian
Hejsan!
För er som har TV4 mälardalen så fick ni kanske se inslaget om mig och växterna igår 14/10 och även idag 15/10 på nyheterna...

Om någon annan som ej hade denna stora "ära".. biggrin.gif
Så finns det att se på TV4 hemsidan..

Tv 4 mälardalen

Man bör ha (typ) realplayer8 basic för att se deras inslag och det finns gratis att ladda ner här:

gratis realplayer

Efter att ha installerat denna så är det bara att klicka på deras inslag...
Ett enkelt sätt att se intressanta nyhetsinslag...

Länkar finns även på hemsidan...
vickeva
Fräcka blommor!!!!
Sa du : Det är inte ofarligt att ha dem i hemmet? rolleyes.gif Tyckte att det lät så...
Hur gör de när de fäller ihop "käftarna"? De har ju inga muskler, är det tillväxt på ena sidan..?
adrian
Nääääee...
Det är INTE farligt att ha dem i hemmet... biggrin.gif
Tvärtom, de kan ju tom rädda livet på vissa människor... smile.gif

Det fungerar på så sätt att cellerna drar ihop sig på insidan av bladet och cellerna på utsidan utvidgar sig s.k Turgurtryck..

Det medför en rörelse som gör att bladskivorna stängs...

Och de är ganska kraftiga dessa tryck, det märker man om man försöker öppna ett blad, en insekt kan aldrig bryta upp ett blad.
Wargen
Kollade TV-inslaget. Häftigt! ohmy.gif Måste man ha växterna i terrarium?
zeppo
Tänk om dom blir muterade på nåt vis......... Å när du sover ovetandes då kommer dom å slukar dig.................................
tongue.gif

(Intressanta växter är dom)
adrian
Nej...
De som är tropiska har jag i terrarium, medans de icketropiska får vara lite överallt i lägenheten...

I framtiden kanske man börjar "mutera" växter.. biggrin.gif

Det finns ju en legend om en blodsugande lian ifrån Afrika som suger blod ifrån sovande människor... biggrin.gif

Fast det är nog bara Trycophyllum det handlar om..
Den kan bli upp till 50 meter hör enligt vad jag har läst...

Anledningen till den höjden är för att den vill slå ut sin blomma ovanför trädtopparna...

(rackarns höga träd i liberia... blink.gif )
Cilla
Såg inslaget via länken. Kul!

Hur bryter växterna ned insekterna, och var sker det?
Vad är det i det animaliska som växterna behöver?
Kajsa
Såg inslaget mycket roligt och att du öppnar Sveriges första butik med
köttätande växter i Örebro, lycka till med den. rolleyes.gif
adrian
Jag har skrivit lite allmän info om dessa växter på min hemsida...

Allmän info om växterna...
Här står det lite enkelt och förståeligt om växterna..

Det går att fördjupa sig ytterligare i deras värld och det är väldigt intressant...rolleyes.gif

Men det gör jag inte här...

sleep.gif
Betty
Wow! Har just kollat inslaget, vad läckert!
Jag är jättesugen på att skaffa en flugätare...
Vilken tycker du att jag som nybörjare ska välja ?
Såg att du matade dina växter, behöver de den hjälpen, eller var det bara för att visa i TV hur det ser ut "när de äter"?
Om småflugorna (sorgmyggor, fruktflugor) tar slut här hemma, vilket jag betvivlar, vad ger jag den då? Kan man ge dem vanlig blomgödning i brist på flugor?
wacko.gif blink.gif unsure.gif huh.gif
Många frågor blev det ju...
Cilla
Adrian/Dick,

Kul läsning på din hemsida! Ser att du skriver

"När en insekt lockats till växten oftast via söt doftande nektar så fångas den av fällan. I fällan finns körtlar som utsöndrar enzymer och syror som löser upp de mjuka delarna inuti insekten. De ämnen och mineraler som växten behöver tex. fosfor, kväve och kalcium tas sedan upp via körtlarna."

på hemsidan. Det är alltså samma ämnen som dessa liksom andra växter behöver. Kan de bäst ta upp dem genom insekter, eller går det som Betty frågar att ge dem gödning som de tar upp med rotsystemet?

Hur ser rötterna ut - har de få finhår eftersom de utvecklat förmåga att ta upp näring i de överjordiska delarna?
Smed
Jag bryter in lite på din tråd nu Adrian. Hoppas du inte blir arg på mig nu. Lycka till med butiken! Jag kommer in förklädd och ställer lite dumma frågor för att jäklas med dig sen :-).
Sådanna här frågor är svåra att svara på generellt då köttätande växter innehåller många olika arter av vilka många inte innehar något släktskap med de andra. Men, de flesta köttätare vill inte ha näring i vattnet/jorden. En svag näringslösning sprayas istället på blad/kannor (på utsidan, inte i kannorna). Orkidenäring blandat till en fjärdedel av den på förpackningen angivna styrkan brukar anses vara "maxstyrka". Eftersom de flesta av dessa växter växer i näringsfattig surjord så klarar rötterna inte av extra näring, det "bränner". Insektsmatning är alltså inget krav. Rötterna varierar också ganska mycket på de olika släktena. Vissa har fällorna på rötterna, andra har rötterna enbart för att stå stadigt i mediet och att ta upp vatten.

I kontrast till allt detta så finns det t.ex. en art, Drosophyllum, som ska ha det torrt och varmt. Den dör också snabbt om man göder den på endera sättet.

Det är ju alla dessa variationer som gör "vårt" intresse så roligt. Eller hur Adrian?

/Smed
Killensomvillhagrönafingrar
Finns det någon effektiv sort som kan ta hand om mina horder av bananflugor tro?

Om det är så skulle denna bli propmätt på direkten , jäklans flugor:angry:

Om ni skall till och mutera kan ni väl fixa en som man kan sätta bredvid tulpanerna i rabatten, ja en effektiv rackar som tar hand om rådjuren. Varför inte låta muteringen gå ännu längre och låta den ta rådjuret, äta upp vissa delar, men spotta ut sadeln och fileerna biggrin.gif

Garanterat en storsäljare
Cilla
Intressant växtvärld det där Smed. Tack för svar!
adrian
Ja, smeden täckte en hel del där... smile.gif

En del vill "tävla" med sin kunskap om dessa växter, och försöka "sätta dit" andra för att lyfta sig själv, ofta brukar det vara små ensamma människor som lever bakom sitt tangentbord. Och jag räknar inte mig själv till dessa.
Så jag blir INTE arg om du hoppar in...

Du kan nog inte komma förklädd då jag kan få tag i bilder på dig...
Men du kanske har peruk på dig...biggrin.gif

Svår mutation det där med rådjursfångaren...
laugh.gif

Enligt studier om deras föda så kan man ge dem mjölk om man ej har insekter, men då endast några få droppar...

På vintern behövs det inte några insekter...Så då gör det inget om de inte finns hemma på gården..

Flugtrumpeter är bra på att ta småflugor så de skulle jag rekommendera till ett invaderat hem. Det är ganska torrt klimat i våra lägenheter och hem, så trumpeterna fungerar bättre än sileshåren då deras nektar lätt torkar ut.

Det verkar som om flugorna ökat i antal överallt nu...(?).

Äter folk inte upp sin frukt längre??
Smed
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 17-10-2003, 13:07)
Finns det någon effektiv sort som kan ta hand om mina horder av bananflugor tro?

Om det är så skulle denna bli propmätt på direkten , jäklans flugor:angry:

För allsköns småflygare generellt; Sileshår. Ska jag rekommendera en art så blir det Drosera capensis. Finns ibland på välsorterade handelsträdgårdar. Jag vet att Åsby handelsträdgård i Hallstahammar har några sådanna i olika former nu för 59:-. Plus en massa andra "köttisar".

Mot rådjur har jag inga tips tyvärr. Mannlischer eller Carl-Gustaf är väl den metod jag känner till.

/Smed
Alpiner i Halmstad
Smed!
Tack för Ditt informativa och sakliga inlägg om de olika arterna.

adrian?
Jag tycker att Du bör använda ändra-knappen och ta bort mycket av det väder som Du sprider på detta forum.

M.v.h. Bernt
motard
Tittar in lite!/ M

Mot bananflugor kan jag rekomendera ett Huskvarna 1900, med ett helia 3-12*56 ....
Med en välbalanserad laddning, och en 120 grains höglanspolerad jaktmatch, så kan man få dom att önska att dom aldrig hittade krukorna ............../ M
adrian
Vilket kostar elektricitet och lite mer slitage på vår natur... smile.gif
Fast det är kanske trevligare med en terminatormaskin ipå fönsterbrädan än en grönbladig växt..?rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon