Full version: Massplantering?
Victoria
Hej,

Vi är nyinflyttade i villa och jag slängde mig på de tråkiga rabatterna och började gräva och sätta lökar till våren. Snödroppar, vårstjärna, balkansippa, krokus och pärlhyacint. Givetvis oxå pings och påsklijor samt tulpaner smile.gif Nu till min fråga. Jag hade ju velat ha dessa blommor i grupper. Altså jag hade velat sätta flera lökar (10 stycken kanske) på ett ställe och så 10 nya lökar 20-30 sm därifrån osv osv. Jag har ju sett på bilder små tuvor med snödroppar och andra lökblommor, det är ju så fint. Men nu vågade jag inte göra så, för det stog ju på anvisningarna att man skulle plantera med 5 cm mellan och på de större lökväxterna med 10-15 cm mellan. Jag hade ju velat plantera ut violer, penseer och andra sånna växter MELLAN grupperna efter att de blommat. Men nu blir det ju inga grupper och inte får jag heller plats med violer/penseer? mellan löökrna som li ligger med 5 cm mellan. Eller? *suck* Kan jag gräva upp min rabatt (lökarna satte jag för ca en vecka sedan) och sätta om lökarna kanske. Funderar på att sätta dem i lökkorgar istället. Hur många tex pärlhyacineter eller snödroppar kan jag sätta i EN korg? Eller kan jag kanske vänta och flytta försiktigt på blommorna/lökarna till små grupper när de är på gång att bloma över. Då har man ju en bättre översikt på vad och hur man flyttar. För nu är jag inte riktigt säker på var jag har allt.

Hmmmm, rörigt och lång inlägg med massa stavfel, antar att det är dag att söka upp sängen. Men detta grämer mig så sad.gif Hoppa jag kan få något svar här smile.gif

TACK!

Victoria
Cilla
Jag ler, ursäkta, men jag känner igen mig. Vårlöksivern sätter fart också i mig och som en ekorre glömmer jag sedan alldeles bort var jag satt dem och hur tanken egentligen var från början.

Just det här sättet att vårlöksplantera brukar bli bra. Se naturligt ut, och dessutom tillåta spridning.

Snödroppar och pärlhyacinter sprider sig lite av sig själva efter ett par år. Snödropparna kommer att bli tuvor av sig själva, medan pärlhyacinterna ståtar tillsammans mer upprätt. Dessutom tillåter de samplantering av andra lite senare blomster mycket bra. Särskilt snödropparna brukar lägga sina blad ganska raskt efter blommen, som ett näringsgivande marktäcke åt andra grannväxter.

Om jag vore du skulle jag inte misströsta alls. Violer och penséer kommer att kunna sättas ned mellan vårlöksbladen, och de kommer att bli ett bra gröntäcke så att jorden inte torkar ut.

När snödropparna sprider sig om några år och du tycker du har för många i rabatten är det buslätt att flytta dem till annat ställe. Pärlhyacinterna brukar sprida sig mer långsamt, men även de kan flyttas.
ingmet
Titta vad man hittar bland alla inlägg.. samma fundering som faktiskt slog mig i år trots att jag satt lökar i min trädgård sedan 1987, dvs 16 år tillbaka. Förvisso har jag anammat lökkorgar endast de sista åren för att de är praktiska att flytta runt. Detta innebär inte att jag är så ambitiös att jag tar upp alla lökar när de blommat över för att vila dom runt hörnet i väntan på hösten, men när man vill gräva om i rabatten så är det mycket praktiskt att veta var lökarna är och samtidigt få upp dom i ett grävtag. Jag brukar plantera lökar; tulpaner, påskliljor etc betydligt trängre än vad som står på förpackningen.. I år satt jag 11 tulpanlökar i varje korg respektive 9 påskliljor per korg. Krokus har jag satt rakt ut i gräsmattan genom att skära upp en lucka där jag placerade 8-10 st med ca 4 cm mellanrum. Det största hotet mot lökarna för mig är inte mellanrummet utan rådjuren(tulpanerna..) Har i år för första gången satt tulpaner med viss strategi, dvs på insidan av syrenhäcken som går runt altanen. Tänkte sitta på altantrappen i solskenet i april-maj och se ut över 70 härligt rosa tulpaner satta i 6 korgar. Totalt blev det faktiskt dryga 400 lökar satta totalt - fyllde år i september och önskade mig just lökar - mina vänner hörsammade och in vällde fyllda paket med lökar. Man kanske skulle köpa aktier i ett lökföretag.... tongue.gif /Ingmet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon