Hej
Nu borde jag ha täckt in allt. Tacksam för svar på dessa också.
Mvh Tepa
1:an kan vara Vintergröna.
1. Vintergröna
2.
3.
4. Lewisia
5. Anemon (höstanemon?)
6.
7. Rosenstav
Ettan är som sagt Vintergröna.
Trean skullek kunna vara ett rotskott av Syren, om det finns en Syrenbuske intill.
Den sista ser ut som en lilja av något slag, kanske Brandlilja?
Hej
Tack, Maria. Jasså Lewisia. Jag trodde min tredje Lewisia hade dött !! Tack Azur, nej, det finns ingen Syren intill. Men däremot tio meter ifrån. Måste vara nåt annat. Men Rosenstav kan det ju vara, men jag hoppas mera på en Brandlilja. Rosenstavar har jag i andra land, inte Brandlilja. Bäst att gå ut och jämföra med Rosenstavarna...Nä, Maria. Den "känns" inte som Rosenstav. Dessa kommer upp direkt ur marken i en klunga. Denna okända växt har EN kvist som kommer upp ur marken.
Hälsn Tepa
GunnellF
07-06-2009, 11:02
1. Tvivlar på vintergröna om övriga menar Vinca...
2. Kan det vara nåt ogräs? Eller Fackelblomster?
3. Tror också på Syrén
4.
5. Ser ut som en näva
6. ?
7. Lilja (inte rosenstav, de har smalare blad)
Monica B
07-06-2009, 11:21
1. Jo, jag är nog övertygad om att det är Vinca, alltså vintergröna.
2. Kan det vara någon typ av Rudbeckia? Är inte helt med på att det skulle vara Fackelblomster.
3. Absolut Syrén.
4. Lewisia
5. Vill nog påstå att det är en höstanemon. Nävor har visserligen snarlika blad men jag är övertygad om att detta är en höstanemon.
6. Ingen aning. Svår.
7. Lilja av något slag.
[attachment=36060:Signatur.jpg]
Hej
Det är snarare Anemon än Näva. Jag vet att tanten jag fick dessa växter av bjöd ut Näva, men det har jag så mycket av redan. Fick däremot en massa Anemoner av henne. Dessa är så små så det tyder ju på Höstvarianten. De andra Anemonerna jag fick blommar och har blommat en par veckor.
Men nu till det hemskaste av hemska. Liljan, nr sju. Skulle gräva upp den och sätta den med de andra liljorna. MEN DEN GICK AV ! Tyckte jag grävde djupt. Fick upp en lång vit stjälk. Ingen rot. Grävde ännu djupare och hittade mera vita stjälkar som hade ljusbruna rötter nedanför det vita. Satte ner både rötterna och Liljan där de ska stå, men är rädd att Liljan nu inte kommer att överleva. Eller klarar den sig med bara det "vita" ? Knappast. Men jag hittade ingen lök, ska inte Liljor ha lökar ?
Rudbeckia eller Fackelblomster. Vi får väl se när det börjar blomma.
Jag köpte en Vinca Major förra veckan (Vintergröna) som hade blå blommor och bladen var helt annorlunda. Men det finns väl fler varianter.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.