|
svennis
07-06-2009, 10:01
Hej! Nu får du beräta om dina rosor från Ösel.
OK, Svennis!
Det var en ganska liten blommarknad på Ösel och dessutom regnade det nästan hela tiden, men det kom hem en hel del i alla fall! Vi besökte förresten 2 plantskolor också, varav den ena sålde rosor.... I gott sällskap med de 40 andra som väntar på nedgrävning finns numera även: 1. Queen Palace 2. Lovely Lydia 3. Bonica 4. Amalia Renaissance 5. Isabel Renaissance 6. Lavaglut 7. Nostalgie 8. Leda 9. Sweet Dream 10. Edgar Degas 11. Just Joey 12. Coral Dawn 13.Gloria Dei
Som vanligt en salig blandning av olika sorter och färger och som inte detta skulle räcka till, så packade jag in ungarna och körde 200 km söderut och inhandlade: 1. Brilliant 2. Viktor Borge 3. Schneewitchen åsså fick man på köpet Baltmore Belle. Jippiiii, eller......? Nån som har erfarenhet av dessa?
svennis
08-06-2009, 15:57
Kul o se! Kanske någon ny spännande...Edgar Degas.Baltmore Belle.....
 Måste ju i rena glädjeeuforin skriva att det REGNAR!!!! ÄNTLIGEN!!!!!!!! Blossade plötsligt upp lite hopp om en rosensommar.......
Ezereht
11-06-2009, 10:37
Jamen var det tvunget regna på min första lediga dag *muttrar Jag klarade min viktigaste tenta och får fortsätta till hösten Hurrah... tror jag *pust. Fast snart börjar sommarjobbet med lite nattpass. Ugh. Men Kajsa visst brukar du jobba natt? Har du några tips om hur man håller sig vaken framåt 4-5 tiden.. Fint med de där randiga rosorna, dom får du fota sen när dom blommar fullt ut Såg ut vara mest klenisar dock.
Det var ju beklagligt det där med din lediga dag...., men det kommer väl fler????? Kaffe eller koffeindrycker, tyyp Battery är bra vid nattvak! Å är det inom vård så brukar wc-runda nummer 2 infalla vid 4-5-tiden, så man brukar hålla sig vaken helt galant!
Ska försöka få in några bilder på mina klenisar, om de kommer i jord nån gång alltså!
svennis
11-06-2009, 19:51
Susehn!!! Glöm nu inte påminna Inger K om ett Nordiskt rosforum. Du har ett stort ansvar..
Nu är besöket över och jag frågade om nordiskt rosforum. Hon sa att jooo, det har varit planer och funderingar på ett sådant, det är bara lite problem om vem och hur det ska ordnas praktiskt. Det har visst varit lite oklara ordförandefrågor i de olika länderna, men det löser väl sig, ska vi hoppas! Nu får ni tjata på er svenska ordförande så han är med på noterna, då du Svennis kanske det kommer ett forum till slut!
svennis
14-06-2009, 20:31
Bra jobbat igen! Då vet vi vem vi ska bearbeta, en riktig rosforumist 'NORANETTAN'... Du får mer regn nu! Såg det på väderleken, mycket moln...
Mycket moln joooodå, men regn????! Nääääää.........lite milt sommarstrittande, ingen rosenbevattning direkt! Tar ni allt vatten på svenska sidan eller....?
Ezereht
16-06-2009, 18:16
Ja i dag är det nog så, kom ganska mycket. Men tidigare i vekcan har det bara strilat här med.
Erika i Sandviken
16-06-2009, 18:41
Tro det eller ej ,MEN Edgar Degas har överlevt denna vidriga vinter här i zon4 !!! Den blommade förra året något så fantastiskt,med så vackra blommor,ingen den andra lik. En riktig Pärla ,som inte drabbades av någon sjukdom och hade ett fantastiskt fint bladverk och blommor ända tills frosten tog den.
[attachment=36478:2008_01040024.JPG]
[attachment=36479:Edgar_Degas.JPG]
Lavaglut har jag också och den har också mycket vackra små super perfekta "tårtrosor,fast mörkt blodröda då. Den var bland dom första ut på banan här i våras och har heller aldrig haft några tecken på sjukdomar. [attachment=36481:Lavaglut.jpg]
Coral Dawn,frös ner en bit men var snabbt på fötter igen.Har underbart vackra blommor [attachment=36480:Coral_Dawn.JPG]
Schnewittchen har jag bara den klättrande varianten av,en fantastisk ros som inte frös ner en tum i år. [attachment=36482:Climbing_Iceberg.JPG]
Nostalgi är också en favorit och jag har den både som rabatt och stamros,stamrosen är magnifik !!! [attachment=36483:Nostalgi.jpg]
Isabell Renaissance har jag haft,men tyvärr gav hon upp i min lerjord.Och jag tror zon4 är väl magstarkt för henne.
Oj Erika, så vackra bilder!! Plötsligt blev jag JÄTTENÖJD med mina Öselinköp, oberoende om de blir överlevare eller en sommarblommande! Tack för den fina titten!
Ezereht
17-06-2009, 13:07
aha intressant att iceberg håller hos dig i zon 4  *noterar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|