Jill-Ulrika
På vår tomt finns ett högt skärmplank/staket som har varit där sen vi flyttade in och dessförinnan. Nu är det mer än fallfärdigt och vi tänker byta det mot ett annat men i samma höjd (typ 1.80 cm). Har försökt lura ut vad som gäller via kommunens hemsida och lite via odlainläggen och inser att det är ett snårigt ämne.

Men om man nu har ett befintligt staket och bara vill byta det behövs det verkligen bygglov då? Och måste grannen vara med på vilken typ av staket det är? Eller kan man bara sätta ett staket framför det fallfärdiga? Visst det känns ju lite fånigt men...

Har ingen direkt kontakt med just den grannen men han verkar reko men samtidigt som en person som gärna själv vill styra upp saker och tycka en massa och vi har kanske ett ganska svårt färgönskemål på staketet nämligen grafitsvart och det går han säkert inte med på. (Visst kan man göra så att man helt enkelt målar staketet bara på ena sidan men hur snyggt blir det när den andra färgen lyser igenom mellan spjälorna?) Ska förstår fråga grannen om det, ska bara samla mod (och bra argument) först. flirting.gif
edenborn
olika höjder gäller beroende på vilken kommun du bor i men 1,8m är med all sannolikhet bygglovs grundat. kolla igenom er papper om ifall den tidigare ägaren hade bygglov från kommun. om inte och personen bara fått ett verbalt godkännande från grannar så behövs det bygglov.

har själv varit nere denna stigen tidigare.
Bee
Sävedalen? Då bor du i Göteborgs kommun då, samma som jag
Jag har haft anledning att lära mig om detta med plank och staket. Du får utan bygglov och granne-medgivande ha ett plank vid altanen tex som är 180 cm högt och går ut som mest 3,5 meter från huset.
Planket är då icke genomsiktligt. Vill du ha högre än 180 cm måste du ha 30% genomsiktlighet eller grannens medgivande. Jo, Göteborgs kommun är "frikostig". Andra kommuner har 50% genomsiktlighet (tror det är vanligast).
Fast om ni bygger eget räcke/plank: tänk på att ett såpass högt plank om det är tätt, kan innebära att det kommer att bli mycket vindar inne i hörnet om du förstår hur jag menar. Det är bättre att bygga planket så att det blir en viss genomsiktlighet, typ att plankorna ligger omlott. Då kommer vinden att gå mellan brädorna.
Jag håller med dig om att det är ursvårt att hitta något vettigt på kommunens sidor om bygglov! Och ringer man kan man få olika besked beroende på vem man talar med.
Men siffrorna jag anger ovan är korrekta.

Edit: 180 cm gäller från marken, inte altanens höjd smile.gif - Har grannar som har problem att förstå detta.
KURT
Men det handlar ju inte om ett nybyggt plank, utan utbyte av ett plank! Ring och fråga hos kommunen, och påpeka mycket noga att det gäller ett strikt utbyte.
Aqvakul
Plank blir gamla och behöver bytas ut. Detta måste väl rimligen ses som underhåll, vilket knappast är byggnadslovspliktigt.
Bee
Oavsett om det gäller nybygge eller utbyte (det är väl att betrakta som nytt i vilket fall?) så gäller storleken ändå. Har man haft ett väldigt stort plank och grannen inte är glad i det så kan man åka på problem om man inte kommer överens. Visst, man behöver inte fråga kommunen om allt men om dom får för sig att göra en "razzia" i ett område (som dom gjorde i ett område i södra Gbg för ett tag sen) kan vissa nog ha anledning att bli lite svettiga smile.gif
Aqvakul
En god grannsämja underlättar. Många "razzior" föranleds av en grannanmälan.
Jill-Ulrika
Hej Bee, nej jag tillhör inte Göteborgs kommun, utan Partille. Men jag får ingen direkt rätsida på det här med staket och plank, det där med 30 %genomsiktlighet känns svårttolkat, hur sjutton mäter man det?

Tänk om kommunen skulle göra razzia i vårt område, hujedamej;)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon