Full version: Vad är fel?
boxer2
Varför har dessa tre kaktusar blivit mjuka på den gröna delen?

Dom har inte fått vatten på länge, då jag trode dom fått för mycket vatten, men de har inte blivit hårda än som dom va när jag köpte dom.
MariaS
FEl jord antagligen. Innehåller aldeles för mycke mullämnen och aldeles för lite sand/grus!
Erland
Du bör nog kolla om de har ett friskt rotsystem.
noora
Plantera om dem i sandig jord, då kan du kolla rötterna på samma gång. Det låter som att den har stått fuktigt om rötterna, det kan gå utför rätt fort då.
boxer2
Ni säger sandjord, var hittar jag sån?
Om jag själv får blanda, hur gör jag då?
Hur ser friska rötter ut på en kaktus?
blomkronan
Du tar kaktus jord. Den säljs med namnet såjord/kaktusjord oxå. Finns i små påsar så du behöver inte köpa så mycket... sen kan du ju passa på och så lite frön samtidigt smile.gif
MariaS
Ta INTE kaktusjorden! Den har aldeles för mycke torv i sig! Ta istället vanlig blomjord, som du blandar med minst hälften sand/grus, gärna lite perlit. Du kan också plantera dem i ren sand från barnens sandlåda, det är mycket bättre än färdigköpta kaktusjorden i alla fall.
boxer2
CITAT (MariaS @ 08-06-2009, 08:15) *
Ta INTE kaktusjorden! Den har aldeles för mycke torv i sig! Ta istället vanlig blomjord, som du blandar med minst hälften sand/grus, gärna lite perlit. Du kan också plantera dem i ren sand från barnens sandlåda, det är mycket bättre än färdigköpta kaktusjorden i alla fall.

Om jag tar blomjord, kan jag då ta sand från sandlådan ute på gården och blanda i?

I den jorden jag har finns även bark och mossa, går den bra?
Går det även utan pertill?
MariaS
CITAT (boxer2 @ 08-06-2009, 08:33) *
Om jag tar blomjord, kan jag då ta sand från sandlådan ute på gården och blanda i?

I den jorden jag har finns även bark och mossa, går den bra?
Går det även utan pertill?

BArken är OK, men inte mossan, då är det bättre att du tar bara sand och näringsvattnar med vanlig näringslösning varannan vattning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon