Järfälla
Jag har köpt 3 st stora (stl 100-120 i stor kruka) ex av slånaronia som strax ska planteras.
(Jag skulle ha beställt uppstammade, men det blev en missuppfattning)

Men jag tycker de ser lite glesa ut och vill klippa tillbaka några grenar 20-30 cm från marken och några till hälften.
KAN man göra det nu? Dvs vad händer om jag gör det? De var ju inte billiga så jag vill inte riskera sjukdomar och död...

I Klaus Vollbrecht bok står bara att de "behöver ringa underhållsbeskärning" (typ) och hans beskärningsnyckel står "vårvinter".Det är ju många som är angivna vårvinter som ändå klarar (=överlever) beskärning andra perioder.

Och på E-planta-sidan står inget alls om NÄR man ska beskära, bara att för att få tätare och buskigare form är det bra att beskära under uppväxt.

Så jag efterlyser er erfarenhet... Vågar jag gå på med sekatören??
GunnellF
Gör ingenting nu i alla fall. Tycker att du kan vänta till våren och se hur det ser ut då när det växt på sig lite.
Järfälla
Den är ju väldigt hög, nästan lika hög som mig med kruka, dvs 165 cm. Men jag vill verkligen ta ner några grenar och hellre få den tätare. Höjden känns oviktig.

Tänker att om jag gör det nu, så lär den väl börja grena till sig redan i år?

Det är ingen "blödare" i alla fall?

GunnellF
CITAT (Järfälla @ 07-06-2009, 21:35) *
Den är ju väldigt hög, nästan lika hög som mig med kruka, dvs 165 cm. Men jag vill verkligen ta ner några grenar och hellre få den tätare. Höjden känns oviktig.

Tänker att om jag gör det nu, så lär den väl börja grena till sig redan i år?

Det är ingen "blödare" i alla fall?

Eftersom den rekommenderas att beskäras under våren kan den inte vara en blödare, men det är olämplig tid nu att beskära. I så fall ska du vänta till JASperioden (juli-aug-sept) när växtkraften avtagit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon