Full version: Passionsblomma
Eva St
Fick en Passionsblomma i somras som har blommat något otroligt. Funderar på om jag ska plantera om den i större kruka för krukan den står i är ganska liten eller vill den ha det trångt
Eva St
Ingrid på Västkusten
Ju större kruka ju större Passiflora!

De kan stå i liten - de kan stå i stor :-)

Hälsar Ingrid
Eva St
Tackar för svaret. Det var en tacksam liten rackare att odla
Eva St

Är det vanlig blomjord den trivs i vid omplantering eller ska det vara något special???
Eva St
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Jag tillsätter nästan alltid lite grus i alal fall för syre och dränage så att jordne inte blir så kompakt. Men annars går det bra med 'vilken-som-helst hyfsad-kvalitet-jag-använder-komposterad-kogödsel-på-påse'

Hälsar Ingrid
Emser
Jag hittade en röd/lila passionsblomma - är det något bra köp eller är det svårare än de andra sorterna man kan köpa? Jag vill ha en som man kan få ätbarfrukt på... rolleyes.gif

Hur gör man då om man vill ta sticklingar av den? Är det bara att kapa eller är de kinkiga att rota?
lolo
Hej Emser! Passionsblomman kan bära frukt efter att den blommat, den självpollinerar (har en kompis som hade sin blå passionsblomma vid duschdraperiet i badrummet med fönster! Hon fick flera frukter på den, då duschdraperiet varje gång någon duschade "strök" mot passionsblomman!) nämligen! Om frukten är ätbar? Ja, det är den nog alltid! Den blå passionsblomman är den vanligaste ute i affärerna, men flera andra sorter är nog så lätta att sköta.

Sticklingar tas genom att man tar toppsticklingar som sätts i vatten, Rotningen kan ta flera månader, så man får ha tålamod, men de kommer! Ta gärna flera sticklingar! Det går förstås att dela plantan också, om det finns flera stammar, men vanligast är att ta toppsticklingar av passionsblomman. Duscha gärna sticklingen då den står i vatten, och även när den rotat sig och är satt i jord. Då kan man gärna ha en plastpåse över med hål som luftar.

Lycka till!

/Ann-Louise i Umeå
smile.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (Emser @ 16-10-2003, 17:03)
Jag hittade en röd/lila passionsblomma - är det något bra köp eller är det svårare än de andra sorterna man kan köpa? Jag vill ha en som man kan få ätbarfrukt på... rolleyes.gif

Hur gör man då om man vill ta sticklingar av den? Är det bara att kapa eller är de kinkiga att rota?

Den rödlila är en fin en tålig till max!

Det finns oätliga passiflorafrukter - i mitt tycke oätliga då ( torra frukter och mosiga som smakar inget)
den som man har lite chans att ge frukt är ju P mollissima - bananpassifloran, P edulis om man har platsen, någon av de röda passiflororna såsom P vitifolia torde ge frutkt med om den pollineras och om man har platsen. Px decaisneana - den som säljs som P quadrangularis av alla fröfirmor torde gå i ett 'tropiskt' uterum. Och det finns felr som kan ge frukt...

För intresserade finns det en bra bok(det finns flera!) av John Vanderplank.

Och visst kan man rota sticklingar - jag tycker det är svårt att rota dem nu - men varmare tider :-) går det alldeles utmärkt. Använde rmig av flasktrixet, en läskeblaskflaska med ca 2 cm kokt vatte i gärna nån askorbinsyra/rothormin i det, i med sticklingen så att dne sticker upp ur mynningen på flaskan - åsså korka igen mynningen me dbomull. Ställt ljust och avrmt.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon