CITAT (Emser @ 16-10-2003, 17:03)
Jag hittade en röd/lila passionsblomma - är det något bra köp eller är det svårare än de andra sorterna man kan köpa? Jag vill ha en som man kan få ätbarfrukt på...
Hur gör man då om man vill ta sticklingar av den? Är det bara att kapa eller är de kinkiga att rota? Den rödlila är en fin en tålig till max!
Det finns oätliga passiflorafrukter - i mitt tycke oätliga då ( torra frukter och mosiga som smakar inget)
den som man har lite chans att ge frukt är ju P mollissima - bananpassifloran, P edulis om man har platsen, någon av de röda passiflororna såsom P vitifolia torde ge frutkt med om den pollineras och om man har platsen. Px decaisneana - den som säljs som P quadrangularis av alla fröfirmor torde gå i ett 'tropiskt' uterum. Och det finns felr som kan ge frukt...
För intresserade finns det en bra bok(det finns flera!) av John Vanderplank.
Och visst kan man rota sticklingar - jag tycker det är svårt att rota dem nu - men varmare tider :-) går det alldeles utmärkt. Använde rmig av flasktrixet, en läskeblaskflaska med ca 2 cm kokt vatte i gärna nån askorbinsyra/rothormin i det, i med sticklingen så att dne sticker upp ur mynningen på flaskan - åsså korka igen mynningen me dbomull. Ställt ljust och avrmt.
Hälsar Ingrid