|
Jag har ett päronträd som får ganska många kart. Dock är dom angripna av små larver i kärnhuset. Senare svartnar dom och faller av. Som jag har fattat det övervintrar ohyran dom som puppor i marken, kryper upp på våren och lägger ägg i blommorna. Det jag har försökt med är att täcka marken med plast både för att hindra larverna att krypa ner och dom vuxna insekterna att komma upp. Det funkar tyvärr inte. Har kollat i år. Dom flesta karten är angripna. Det konstiga är att ett annat träd ca 15 bort är inte alls angripet.
Vad göra ??
Vad gör proffsen om dom råkar ut för detta ?
Man sätter limring runt stammen innan blomningen. Då fastnar insekterna där istället för att gå upp i blommorna.
Finns att köpa både i vanliga planthandeln och på Granngården.
Jan af Lisö
08-06-2009, 08:56
Eller så köper du ett bra insektmedel utanför Sveriges gränser, t.ex i Danmark, Tyskland eller Polen. Reda bara ut på skadeinsektets latinska namn.
Vad gör proffsen - även i Sverige har de tillgång till fungerande insektsmedel som är förbjudna för oss entusiaster. Statsmakterna ser till att vi entusiaster inte kan konkurrera med yrkesodlarna.
Först när jag började köpa utländskt insektsmedel mot plommonstekeln så fick jag smaka egna plommon, innan dess var skörden noll.
Källtorpet L&T
08-06-2009, 11:17
CITAT (Jan af Lisö @ 08-06-2009, 09:56)  Eller så köper du ett bra insektmedel utanför Sveriges gränser, t.ex i Danmark, Tyskland eller Polen. Reda bara ut på skadeinsektets latinska namn.
Vad gör proffsen - även i Sverige har de tillgång till fungerande insektsmedel som är förbjudna för oss entusiaster. Statsmakterna ser till att vi entusiaster inte kan konkurrera med yrkesodlarna.
Först när jag började köpa utländskt insektsmedel mot plommonstekeln så fick jag smaka egna plommon, innan dess var skörden noll. men tror du att "proffsen" bara åker och köper insektsmedlen?? de går kurser, minst var 5:e år, för att få hantera bekämpningsmedel, journalför all bekämpning dessutom så är det väl så att vissa preparat kräver ytterligare tillstånd förutom utbildningarna.. låter skitbra att du handlar utländska preparat tycker jag, jag äter ju inte frukt ifrån din trädgård.
Jan af Lisö
08-06-2009, 12:00
CITAT (Källtorpet L&T @ 08-06-2009, 12:17)  .... jag äter ju inte frukt ifrån din trädgård. Tack och lov för det, det finns tillräckligt med skadegörare redan !!! Sen tycker jag at syftt med Forumet är att hjälpa andra trädgårdsentusiaster och inte fungera som statsmaktens förlängning. Det klarar statsmakten ganska bra själva med förbud, propaganda, mm. Gillar du inte mina tips så behöver du inte följa dem utan att vara otrevlig !!! Verkar att varje gång insektsmedel, round-up och snigelmedel diskuteras här så finns det icke-toleranta individer som bara är otrevliga gentemot dem vars åsikter de inte delar. Syftet är att vara så pass otrevligt att folk med andra åskiter inte vågar längre uttala sig, eller hur ?? Detta är tyvärr knappast unikt för detta Forum. Såg en ganska bra teckning för några dagar sedan, något i stil med två grottmänniskor som står utanför sin grotta och den ene säger till en andre: "Vi har inga bilar, inga avgaser, inga gifter, inga bekämpningsmedel, ingen miljöförstöring - varför är medellivslängden då under 30 år"
GunnellF
11-06-2009, 11:50
CITAT (Jan af Lisö @ 08-06-2009, 13:00)  Tack och lov för det, det finns tillräckligt med skadegörare redan !!!
Sen tycker jag at syftt med Forumet är att hjälpa andra trädgårdsentusiaster och inte fungera som statsmaktens förlängning. Det klarar statsmakten ganska bra själva med förbud, propaganda, mm. Gillar du inte mina tips så behöver du inte följa dem utan att vara otrevlig !!!
Verkar att varje gång insektsmedel, round-up och snigelmedel diskuteras här så finns det icke-toleranta individer som bara är otrevliga gentemot dem vars åsikter de inte delar. Syftet är att vara så pass otrevligt att folk med andra åskiter inte vågar längre uttala sig, eller hur ??
Detta är tyvärr knappast unikt för detta Forum.
Såg en ganska bra teckning för några dagar sedan, något i stil med två grottmänniskor som står utanför sin grotta och den ene säger till en andre: "Vi har inga bilar, inga avgaser, inga gifter, inga bekämpningsmedel, ingen miljöförstöring - varför är medellivslängden då under 30 år" Men man ska ju ändå vara medveten om att bekämpningmedel klass II och I är farliga att hantera, vilket är en av anledningarna till varför det krävs utbildning här i Sverige, plus naturligtvis att miljöaspekten är viktig. Det är ju inte för att jävlas med hobbyodlare som det krävs behörighet att hantera vissa bekämpningsmedel.
Källtorpet L&T
11-06-2009, 16:21
CITAT Sen tycker jag at syftt med Forumet är att hjälpa andra trädgårdsentusiaster och inte fungera som statsmaktens förlängning. Det klarar statsmakten ganska bra själva med förbud, propaganda, mm. Gillar du inte mina tips så behöver du inte följa dem utan att vara otrevlig !!!
Verkar att varje gång insektsmedel, round-up och snigelmedel diskuteras här så finns det icke-toleranta individer som bara är otrevliga gentemot dem vars åsikter de inte delar. Syftet är att vara så pass otrevligt att folk med andra åskiter inte vågar längre uttala sig, eller hur ?? lugn och fin nu... förklara gärna på vilket vis jag är otrevlig.. jag tillhör definitivt inte någon grupp av icke-toleranta individer utan jag är positiv till användning av bekämpningsmedel om det används på rätt sätt och med rätt kunskap.. det finns en anledning till att dessa preparat är förbjudna i Sverige och även en anledning till att det finns vissa kunskapskrav för att använda bekämpningsmedel som har klass I och II..
Gossen Ruda
11-06-2009, 17:33
Det borde vara så men jag är tveksam. Förut stod det på Kemikalieinspektionens hemsida något i stil med: Vi vill få ett kemikaliefritt Sverige. Dom vill alltså förbjuda allt som kan kallas för kemikalier. Dom försökte förbjuda glyfosat men fick ge sig eftersom dom inte kunde visa på riskerna. Själv är jag på jakt efter medel mot potatisbladmögel, nån som har ett tips? Varför skall min skörd få förstöras när potatisbönderna sprutar hejvilt? Kom inte med något påstående att jag är dummare än dom.
GunnellF
11-06-2009, 17:46
CITAT (Gossen Ruda @ 11-06-2009, 18:33)  Det borde vara så men jag är tveksam. Förut stod det på Kemikalieinspektionens hemsida något i stil med: Vi vill få ett kemikaliefritt Sverige. Dom vill alltså förbjuda allt som kan kallas för kemikalier. Dom försökte förbjuda glyfosat men fick ge sig eftersom dom inte kunde visa på riskerna. Själv är jag på jakt efter medel mot potatisbladmögel, nån som har ett tips? Varför skall min skörd få förstöras när potatisbönderna sprutar hejvilt? Kom inte med något påstående att jag är dummare än dom. Det är ju som så att det krävs kunskap för att hantera bekämpningsmedel klass I och II. Det handlar inte enbart om själva hanteringen utan man lär sig också hur olika gifter påverkar människor och miljö. Dessutom måste man uppdatera sina kunskaper vart femte år. Så... det handlar inte om att vara dummare än nån annan, det handlar om kunskap. Många bekämpningsmedel är riktigt farliga. Men kolla med Länsstyrelsen om du kan gå en utbildning.
Gossen Ruda
11-06-2009, 17:49
CITAT (GunnellF @ 11-06-2009, 18:46)  Det är ju som så att det krävs kunskap för att hantera bekämpningsmedel klass I och II. Det handlar inte enbart om själva hanteringen utan man lär sig också hur olika gifter påverkar människor och miljö. Dessutom måste man uppdatera sina kunskaper vart femte år.
Så... det handlar inte om att vara dummare än nån annan, det handlar om kunskap. Många bekämpningsmedel är riktigt farliga. Men kolla med Länsstyrelsen om du kan gå en utbildning. Skulle gärna göra detta men det krävs nog mer än mina 30-40 kvm för att ens få gå.
GunnellF
11-06-2009, 17:52
CITAT (Gossen Ruda @ 11-06-2009, 18:49)  Skulle gärna göra detta men det krävs nog mer än mina 30-40 kvm för att ens få gå. Du kan alltid kolla. Jag har själv utbildning (dock utgången efter 12 år eftersom jag inte har nån användning av den längre) men den fick jag när jag gick min trädgårdsutbildning och mest troligt är det så att man måste vara yrkesverksam för att få gå den. Men det finns ju potatissorter som är rätt ressistenta mot bladmögel.
Gossen Ruda
11-06-2009, 18:20
Skall kolla med Länstyrelsen men nu tycker jag att tråden får återgå till päronen.
Jan af Lisö
12-06-2009, 07:45
"lugn och fin nu... förklara gärna på vilket vis jag är otrevlig.. .."
Läs gärna dina egna inlägg så förstår du, eller borde förstå !!
Menar du att 9 milioner svenskar är så korkade at de behöver utbildning och certifikat till sånt som 9 milliarder (altså tusen gånger så många) människor i världen klarar av bara genom att läsa instruktionen ?? Vilken fantastisk bild av sitt eget land !!!
Det går knappt att jämföra krav på yrkesodlarna som en hel säsong använder fatvis med bekämpningsmedel med hobbyodlaren som jag som använder 1.5 milliliter (en milliliter är en tusendels av liter) under ca 10 minuter per säsong. Och det finns en lättbegripplig instruktion hur man gör. Att förbjuda användning för oss utan utbildning är ju lika logiskt som att förbjuda lek med kinder-ägg-bilar bara för att man måste ha långtradarkörkort för att köra långtradare.
"jag tillhör definitivt inte någon grupp av icke-toleranta individer"
Vilken bild du har av dig själv !!!
Om en medlem frågar om råd så skall man ge konstruktiva råd och tips och inte sparka på de som försöker hjälpa till. Har man ett bättre förslag så skriver man det. TS frågade om hur man bekämpar problem med svartnande päronkart.
Som jag skrev tidigare så det verkar vara helt omöjligt att ge råd kring insektsmedel, sningelmedel och round-up på detta forum utan att bli påhoppad av en grupp icke-toleranta individer. Men jag antar at ni vill att vi inte skall ge några råd som ni inte har godkänt !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|