Susalusa
07-06-2009, 14:52
Hur gör jag för att föröka kärleksörten? Kan jag bara klippa av en stjälk, sätta i vatten, vänta på rötter och sen plantera ut? Eller hur gör jag?
Jan Lindgren
07-06-2009, 18:04
Hej!
Stick ner en stjälk eller ett blad i jorden så får du en ny planta.
MVH
Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 07-06-2009, 19:04)

Hej!
Stick ner en stjälk eller ett blad i jorden så får du en ny planta.
MVH
Jan Lindgren
..håller jättemycket med Kärleksört är jättelätt att föröka.Har du en planta som är någorlunda i storlek kan du dela den så rotar den sig snart.Lycka till/Nicci
spacepingo
07-06-2009, 18:10
Är det någon speciell tid på året som är bättre? Jag hade en gren i en vas och satte ut den i slutet av förra sommaren när den hade rötter, men den verkar inte ha klarat sig

/Mimmi
CITAT (spacepingo @ 07-06-2009, 19:10)

Är det någon speciell tid på året som är bättre? Jag hade en gren i en vas och satte ut den i slutet av förra sommaren när den hade rötter, men den verkar inte ha klarat sig

/Mimmi
Hej igen.Gör så här ta flera blad o tryck ner dom brevid plantan o vattna på kolla då o då så att de inte torkar ut.Du ska se att det säkert tar sig/Nicci
spacepingo
07-06-2009, 18:18
Tack, jag får prova det. Hittils har jag bara försökt med hela grenar. Man borde kunna ha dem i kruka så man kan skydda dem lite extra i början.
/Mimmi
Det brukar funka hela sommaren, at ta sticklingar. Före midsommar, på ett ungefär, är det busenkelt att ta sticklingar och sätta i jorden, de rotar sig enormt snabbt, anledningen till det är ju att de ännu är i vansinnig tillväxt. Tar man dom senare än så, typ slutet av juli och framåt så rotar de sig snabbt i vatten i glas. När de väl är rotade sätter jag bara ut dom där jag vill ha dom, de klarar sig mycket bättre i jorden än i kruka, även om det sistnämnda är OK också.