Elvira83
Blev gravid i höstas och pga illamående rensades inte landet så bra som det skulle behövts. Nu på vårkanten har magen växt och mitt intresse att göra iordning landet har varit minimalt, sambon har inte haft tid/ork med det heller.

Nu ser det hemskt ut! help.gif Klöver, nässlor och en massa maskrosor så klart... Finns det något jag kan göra för att rädda landet nu? Täcka med något och ta tag i det nästa vår kanske!? Eller måste jag kanske gräva ur en massa jord och fylla på med nytt?

Landet är uppskattningsvis 30 kvadratmeter stort, mer sandjord än lerjord i alla fall. Ganska mullrik har jag fått för mig...

Råd någon? Vill gärna ha ett litet land, men detta år har jag inte mäktat med av naturliga orsaker...
Aqvakul
Om ni känner att ni inte vill göra något förrän nästa vår, så rekommenderar jag att ni drar upp de värsta ogräsen och sen täcker landet med kraftig plast.
KURT
Det är aldrig bra med öppen oanvänd jord, det bästa man kan göra är att odla något som kräver minimalt med underhåll t ex potatis, bondbönor eller någon gröngödslingsväxt. Det näst bästa är att täcka med något som stänger bort allt ljus, men det blir ju inte vackert!
bullen_86
Hej
Jag själv har tänkt utöka mitt land till nästa sommar så jag hade tänkt lägga presenning eller mörk markväv (med stenar för att hålla fast den) på den bit som ska bli land... utan ljus kan nästan inget växa...
Elvira83
Okej, tack för tips! Vi får diskutera igenom hur vi ska göra då... det lilla livet har inte tittat ut än så lite tid finns ju att jobba med att ta bort det ogräs som är och sedan kanske sätta potatis i hela landet för att hålla jorden lucker och ogräsfri till nästa säsong. Dock är ju magen ett stort hinder i det hela, så det blir ju inte jag som gör största jobbet whistling.gif

Barnet är beräknat till den 12:e juni, så det kan ju titta ut när som helst... eller om tre veckor...
katah
täck med klippt gräs , tjock lager , 10-20 cm , men man utöka på efterhand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon