Platina
Köpte igår en krukodlad Louise Odier som vi idag satte i jorden och vattnade ordentligt. Trots detta slokade den efter ett par timmar och fick då rådet att ta upp den, sätta den i vatten och sedan plantera om den med massor av vatten. När jag plockade upp den hade i princip hela rotsystemet gått av, jag var väldigt försiktig med spaden för att inte skära av rötterna. Nu är nästan alla vita små rötter borta.

Går vår stackars planta att rädda? Och i så fall hur? Och vad kan ha hänt?

Mycket tacksam för snabba svar!
Ezereht
Jag tror absolut den går att rädda i alla fall. Jag vet inte andras tips, men jag skulle plantera den tillbaka i krukan, och plantera ner krukan i jorden någonstans där du kan komma åt att vattna ofta. Gräv gärna ner den lite i en grop så vattnet inte rinner iväg så fort. Vattna ofta, och kanske gärna lite skuggigt också.

Jag tror Louise Odier är ganska tuff. Jag har satt sticklingar under hemska förhållanden i våras och en lever faktiskt ännu, helt otroligt.
Platina
Tack för svar! Men jag undrar, ska jag då sätta tillbaka den i krukan den kom i? Vi tog ju ur plantan ur krukan när vi skulle plantera den i jorden. Eller ska jag prova att plantera den som den är, direkt i jorden, och vattna som sjutton den närmsta tiden?
Kajsa
Plantera ut den och vattna, skugga den första tiden. Håller tummarna.
Stiffe
Om det är mycket rötter som fallit bort så kan du behöva beskära ned den för att minska bladmassan som ska försörjas med vatten.

Men börja med att gräva ned den och vattna varje dag som nämnts. Om du vattnar rikligt hela tiden så blir det nästan som om den stod i en hink med vatten. Osså skugga också som Kajsa skrev, + gärna vindskydda om du har blåsigt.

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon