Full version: Fikon fråga?
blomkronan
Mina frö satta fikon har växt på sig bra smile.gif.
Nu är min fråga, kommer jag kunna få frukt på dom? Jag har två planter som tog sig bra, är det som med kiwin? behöver man en hane och en hona? eller kan pollineringen fixas dom två imellan? Eftersom jag har två tänkte jag först att jag skulle sätta en i växthuset och en på friland, kan jag sköta pollineringen själv eller ska jag sätta båda i växthuset så det finns större chans att humlorna sköter den biten?

Vad säger in som vet och kan?
Alexander-VG-zon3
oftast måste frösådda plantor ha fikonstekel för att få frukt och ett getfikon som ficus carica får pollen ifrån.

kiwi behöver en hona och hane för att få frukt.
blomkronan
CITAT (flaxss @ 07-06-2009, 20:38) *
oftast måste frösådda plantor ha fikonstekel för att få frukt och ett getfikon som ficus carica får pollen ifrån.

kiwi behöver en hona och hane för att få frukt.

Tack för svaret jag sökte på vad en fikonstekel var och hitta en gammal tråd där du förklarade smile.gif Ditt svar...
Då tar jag och planterar en ute och en inne i växthuset... då spelar det ingen roll.

Men när det gäller kiwi när det nu kom på tal... Hur ser man skillnad på honan och hanen???
Maggan H
Blommorna blir olika stora och det är mig veterligt det enda sättet att skilja dom åt.
Så det är ett spel, det här.... devil.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon