lenaandersson
Där jag tänker placera mitt nya växthus, och då en jordbädd i den ändan. 1m utanför växthus gaveln står en lite valnöt, nu är det ju så att inget vill växa under en valnöt eftersom dom utsöndrar nåt ämne.
Vad tror ni om det, kan jag ha en jord bädd så nära.
skulle helst vilja ha en bädd där eller bör jag tänka om planeringen inne i växthuset. confused.gif
Gunilla T
Det är ingen fara med valnöten, plocka bara bort bladen som faller i höst och låt dem inte ligga kvar på marken. Däremot undrar jag om inte du planterat trädet alltför nära växthuset, det blir ju ett jättestort träd så småningom.
lenaandersson
CITAT (Gunilla T @ 07-06-2009, 20:17) *
Det är ingen fara med valnöten, plocka bara bort bladen som faller i höst och låt dem inte ligga kvar på marken. Däremot undrar jag om inte du planterat trädet alltför nära växthuset, det blir ju ett jättestort träd så småningom.

Trädet har stått där i ca 5 år och jag ska bygga upp mitt nya växthus brevid när det kommer, men det är inte så stort ännu. tror du det kan vara fara för växthuset att det står nära. det dröjer väll ca 20 år innan det har fått någon större storlek.
Alexander-VG-zon3
allt som står nära min valnöt växer jätte bra. och jag gör inget alls. antingen har jag tåliga plantor nära den eller så utsöndrar den inte tillräckligt (ålder kanske) eller aå är det inte så farligt. har för mig jag läst en artikel om det men kommer inte ihåg vart.
Monarda
Jag har både fläderbuskar och forsythia alldeles nära min valnöt, som nu är ca 6 m hög, och jag har då aldrig märkt att dom påverkats negativt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon