souldecay
när jag kom ut till mitt lad för attt se till potatisen så såg den helt rutten slokig och trist ut.. har någon svar på varför ????
GunnellF
Har ni haft frost hos er?
CillaM
Det där ser ju ut som frost. Och idag/inatt kan det komma mer frost, fullmåne i natt. Sista frostknäppen innan hösten (hoppas vi på).
souldecay
det var ju iof. ganska kalli imorse ! men allt annat som rädisor och plocksallat lök osv. har ju klarat sig utan att det ser konstigt ut.... ok men om det är frostskador. klarar sig potatisen endå eller är det kört så at säga.. även tjejjens pumpor såg lite smått döende ut...
MariaS
Många växter hämtar sig från en frostknäpp, men tyvärr inte alla. Potatisen gör det i alla fall. Tveksamt med pumpan. BEror på hur mycke som är grönt fortfarande.

Det är av denna anledningen, man inte ska ha för brottom att plantera ut gurkväxter och andra känsliga växter för tidigt, såvida man inte har bra material för täckning.
souldecay
tack hörni för snabba svar ! det är väl första året som jag och min sambo ger oss på detta med trädgård på lite mera allvar... vi är båda lägenhetsinnehavare sedan innan...
men man lär dig inget om man inte gör fel först, tur att det finns folk som har hållt på ett litet tag som vet vad det handlar om...
skönt att potatisen klarar sig iallfall... det är ju lite slit med att gräva upp ett land och plantera gödsla ovs. åsså när man kommer ut en dag så e allt dött, enligt mina ögon iaf..

KURT
http://www.temperatur.nu/ kan man i efterhand få en uppfattning om det varit frost, men temperaturen kan variera ganska mycket lokalt också.
Christa
Jag har alltid odlingsväv över potatis, squash och pumpa tills frostrisken är över. Det ger ett bra skydd. Blir det ordentligt kallt kan man dock behöva lägga över dubbla lager. Det beror på hur tidigt morgonsolen kommer över landen.

En gång frös min potatis trots dubbla lager och då hade det kommit hagel och lagt sig ovanpå dukarna.

På 80-talet frös grannens potatis ner helt mitt i juli så lite koll på väderprognoserna skadar inte även efter normal frostrisk. Detta hände i Svenljunga kommun och där är zon 4.
souldecay
CITAT (Christa @ 08-06-2009, 08:05) *
Jag har alltid odlingsväv över potatis, squash och pumpa tills frostrisken är över. Det ger ett bra skydd. Blir det ordentligt kallt kan man dock behöva lägga över dubbla lager. Det beror på hur tidigt morgonsolen kommer över landen.

En gång frös min potatis trots dubbla lager och då hade det kommit hagel och lagt sig ovanpå dukarna.

På 80-talet frös grannens potatis ner helt mitt i juli så lite koll på väderprognoserna skadar inte även efter normal frostrisk. Detta hände i Svenljunga kommun och där är zon 4.

samman träffande ! vi bor med i svenljunga !
Christa
CITAT (souldecay @ 08-06-2009, 10:05) *
samman träffande ! vi bor med i svenljunga !

Ja det var ju lustigt! Jag funderade på om jag skulle skriva utanför Borås eller något ifall de som läste inte skulle veta var Svenljunga ligger...

Jag hade en sommarstuga i Roasjö på 80-talet och där jag hade en granne vars potatis frös. De hade en åkerlapp en bit från huset där det var frostlänt.

Odlingsväv är en välsignelse men den har blivit sämre under senare år. Se min tråd om odlingsväv.

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;#entry1035420
ingrid fuxwall
CITAT (KURT @ 08-06-2009, 06:28) *
http://www.temperatur.nu/ kan man i efterhand få en uppfattning om det varit frost, men temperaturen kan variera ganska mycket lokalt också.

Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon