nickotin
07-06-2009, 20:12
Hej!
Odlar ett par kryddväxter i pallkrage, och nu har min basilika, mynta och oregano fått vita blad, eller ljusgula blad.
Är det för mkt sol eller kan det ha blivit lite frostbitna?
Ungefär 5 meter ifrån pallkragen står ett äppleträd, kan det har kommit nån ohyra därifrån?
Ge mig husmorstips på vad jag kan göra. Vill ju inte bespruta med massa kemiska grejer...
Är det vatten och grönsåpa som gäller?
Tacksam för alla tips =)
Hold your horses.... som yankarna säger.. Är växterna nyligen utplanterade? För det vita på bladen verkar vara precis det som händer med växter som man inte skolat, alltså vant dom vid utelivet. Sol, även i liten mängd bränner sönder bladen på känsliga växter. Men det kommer nya blad, vänta ett tag innan du nyper av de brända bara. Sedan skulle jag absolut lägga lite väv över dom i natt och de närmaste nätterna för att skydda från frost. Ifall att.... Du behöver alltså INTE använda några kemikalier.
Det är annars aldeles för tidigt att plantera ut basilika! Där kan det definitivt vara kylan som är orsak till vita bladen. BAsilika ska helst inte ha temperaturer på +5 grader och det har det ju varit lägre än så de sista nätterna!
nickotin
08-06-2009, 19:56
Okeej! =)
Är ganska novis på området, så jag är tacksam för svaren!
Täckväv och nypa av bladen är det som gäller..
Har haft växterna i uterummet och succesivt vant dem vid kallare klimat...
men bör kanske ta in basilikan igen då =)
Tack för allt hjälp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.