Vad tror ni...det står fyra pinnar rakt upp ur marken och inget mer. När jag skrapar på barken är det grönt längst ner vid roten och en decimeter upp på stammen, men inget har börjat växa. Nu har det ju varit kallt i Malmö länge och regnigt, men vad tror ni? Kommer det igen och kommer det i så fall från roten eftersom allt över en decimeter upp är dött?
Alexander-VG-zon3
07-06-2009, 21:38
vänta in i juli innan du ger upp om den. fikon kan vara väldigt sena med att få skott.
Dito Verde
07-06-2009, 23:34
Ja vänta lite till. Jag hade just gett upp mitt träd och trodde det var dött. I går såg jag pyttesmå gröna prickar på stammen här och var. Det lever! Vet inte varför det är så sent i år. Göteborgstrakten bor jag.
Sega fikon är nog generellt för alla som haft fikon på friland denna vinter! Det är nog denna vintern det beror på skulle jag tro.
Endast fikon som bott frostfritt denna vinter, har kommit igång som de skulle.
Ja, jag blev lite bekymrad över fikonet i o m att inget syns ännu....men då finns det hopp! I fjol fick jag ca 15 fina, ganska stora fikon som var goda med getost, honung och lite rödvin!!! Är man en gottegris så bekymrar man sig över sådana förluster!
Alexander-VG-zon3
08-06-2009, 10:20
mina fikon i trädgården fick bristande bladknoppar i början av maj och har välutvecklade blad och svällande blomknoppar nu.
men ett fikon som har frusit ner eller frusit i topparna segar mycket mer på sig. fryser det inte ner så kommer det igång i maj oftast om det är varmt. och även om det är nyplanterat så kan det vara segt första och andra säsong.

grön är färgen på mitt ansikte!! Men glad för dig! Hur täcker du den på vintern och är din placerad på friland?? Skall jag kapa de frusna topparna? Är det något mer jag kan göra.....? Jag satte en vägg som skydd för vintervindarna och täckte den när det var som kallast!
Alexander-VG-zon3
08-06-2009, 12:39
CITAT (4:an @ 08-06-2009, 12:59)

grön är färgen på mitt ansikte!! Men glad för dig! Hur täcker du den på vintern och är din placerad på friland?? Skall jag kapa de frusna topparna? Är det något mer jag kan göra.....? Jag satte en vägg som skydd för vintervindarna och täckte den när det var som kallast!

mina får inget skydd på vintern och alla är på friland (Skåne zon 1-2 norr om Kristianstad) sedan har jag ett par i krukor här i VG zon 3-4. och den som stod mest skyddat i trädgården har inte frusit alls, lägst -15c i dom kallaste delarna av trädgården och i dom varmaste -5c -10c
men mina har varit med ett tag och är etablerade. nyplanterade fikon plantor fryser nästan alltid ner första vintern och andra. sedan när dom är äldra och etablerade så klarar dom sig bättre.
Det låter betryggande! Nu har jag lärt mig något nytt i växtvärlden....har inte haft fikon tidigare utan det är andra vintern för den så då stämmer det med nedfrysningen....tack för hjälpen och förklaringen!!!
Förresten bör jag skära av de döda pinnarna eller skall jag låta dem vara???
Alexander-VG-zon3
09-06-2009, 10:26
när du ser ny tillväxt kommer så kan du skära av dom döda grenarna men skär inte ända in till friskved. annars beskärs fikon under jas(juli-aug-sept) eller under tidig vår. har det fått blad och man beskär då så blöder fikonen.
Tack! Skickar en blomma som tack!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.