mino
Har en klättrande ett år gammal flammentanz som står i mitten av en rund rabatt. Just nu är den inburad av en ca 1,5 hög pilkon (som delvis skulle skydda mot rådjuren) men jag kan se redan nu att den är alldeles för liten. Kan någon tipsa om ett fint växtstöd, typ rund rosbur, som inte är av tripodtypen utan som låter rosen växa fritt uppåt? Jag har spanat i en del trädgårdsbutiker utan att hitta vad jag söker.
Christina i Taxinge~
Det finns ju en typ av "spaljé" i halvcirkelformat som egentligen ska sättas motr en vägg. Men om du är händig eller har nån närstående som är händig, kanske du kan sätta på extra långa ben nertill så att den kan tryckas ner långt i marken och sen sätta 4st såna halvcirkelspaljéer en bit ifrån varandra i cirkel.
Benen som går ner i marken behöver nog stå i cement! 'Flammentanz' blir en rejält stor och ganska stelt växande ros som kräver mycket stadigt stöd!
Kanske är ändå det bästa att bygga eget stöd av impregnerat virke och armeringsmatta t ex.

Lavin
Jag vet ju inte hur stor den blir, men på flyinge har de en pergola i järn, som blir som en stor "bur" eller kupol. Jag vet inte vad som är vettigast, att sätta ett av benen i rosen eller ha rosen precis i mitten och sen låta den växa nedåt, men det är iallafall en stor stadig konstruktion.

Jag har svetsat pionburar av armeringsmatta, 90*90cm bitar med fyra sidor och en ovansida, men jag tror att det kan se lite väl knäppt ut om man gör en 2*2m stor kub. Beror ju på vilken stil man har i trädgården.

Tycker generellt att vill man ha rejäla saker som inte kostar multum så får man snickra själv. Inte så svårt om man håller sig till trä och har ett par extra händer till hjälp. Ofta så vill man ju ha rätt så speciella mått också, och då blir det ännu svårare...
Kajsa
Köp en armeringsmatta hos en byggfirma och gör en egen rundel, det tar en timma och kostar lite. Dessutom är den stark, man får klippa upp den nertill så man kan köra ner den i jorden, man behöver en bultsax att klippa med. Rulla den på gräsmattan och bestäm själva hur stor den ska vara. Har flera st här till rosor och dom är bäst.

Här ser du lite av en sådan rundel i armeringsjärn. Här har jag satt en klematis ihop med rosen i vår för det fanns plats för den också. Dom är också perfekta för klematis, då kan man göra smalare rundlar.
susanneedgren
Ursnyggt!
mino
Tack för tipsen alla!

Kajsa, supersnyggt! En dum fråga men hur har du forslat hem armeringsmattorna? De jag har sett har varit så stora att det är svårt att ta dem i vanlig bil (typ 5x2 meter). En annan fråga är hur 17 man gör för att få en snygg böj på dem??! Det smidigaste skulle så klart vara att rulla den vid bygghandeln så att man får in den i bilen...
Kajsa
Man får lägga dom på taket på bilen och man kan nog inte köpa mindre än en matta, ev kan man ta med bultsaxen och dela där, minns inte hur vi gjorde ? Dom blir ca 2.5 m höga. När dom ska böjas är det bra och vara två man får ta i lite, nästan sätta sig på dom lite, att sedan dra runt dom eller ögla dom tog maken bultsaxen och drog allt det gick, man bör vara två, en som håller. Man får ha grova skyddshandskar så man inte gör sig illa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon