Hej!
Äntligen har mina chilisar börjat mogna. De är vackra som konstverk, lysande gula och röda. Habanero Dulce blir väldigt fin, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Den är verkligen inte alls stark utan smakar mer åt det blommiga frukt- och bärhållet. (Havtorn säger maken, men jag vet inte riktigt hur det smakar.) Vi provade att blanda Habanero Dulce i tomatsalsa, men det blev inte så gott. Där föredrar jag helt klart Serrano eller Rocoto.
En annan fråga är hur man torkar sin mogna Poblano. När man köper dem torkade är de ju hela, men det verkar svårt att själv torka dem hela utan att råka ut för mögel. De är ju ganska köttiga. Ska man ta hjälp av ugnen på något sätt? Eller kanske försöka låna en torkapparat? Torka i halvor?
Vad tror ni chilfans förresten om fröna hos mina chilisar. Jag har ju odlat flera sorter i samma växthus, så jag antar att de kan ha pollinerat varandra, varför man väl inte kan räkna med att få sortäkta fröer? Eller? Rocoto har förresten väldigt snygga svarta fröer.
Undrande Jennyn