|
Full version: jordgubbsland
Jag vet att man säger att man måste byta jordgubbsland ca. 4 års mellanrum. Men det är väl inget måste om alla plantor mår bra och ger bra skörd ?
Jag har utökat landet ständingt under de 4 åren jag har odlat gubbar och har smått börjat förvänta att de första skulle bli dåliga, men i år blommar alltihop som bara den och det verkar bli massa bär också.
jag kommer också ihåg att min mormor hade jordgubbar på samma ställe alltid och mitt minne räcker nog 35 år bort. Jag vet inte om hon bytte plantor i mellanåt, men hade dom alltid i samma land .
Var det bättre plantor förr, fanns det inte en liknande sjukdomsspridning som i dag, eller kan man bara vara lyckligt lottad och ha ett jordgubbsland på samma ställe i all evighet ?
Flyttar ni alla jordgubbsland efter 4 år ?
Jag trodde att man bytte om man ville ha stora skördar bara. Första året ger inte jordgubbsplantorna så stor skörd. Andra året ger de större skörd. Tredje ger de störst skörd och sedan minskar det som jag förstått det.
Aqvakul
10-06-2009, 21:32
Precis som Nauti säger så brukar jordgubbsplantor ge som mest tredje året. De bör därför succesivt bytas ut mot yngre. Det är alltid bra att idka växelbruk, bl.a för att ge parasiter och skadegörare sämre utrymme men också därför att man annars riskerar att suga ut jorden på någon eller några viktiga näringsämnen. I samband med föryngringen är det därför lämpligt att sätta de nya plantorna på ett nytt ställe. Odlar man grönsaker så kan jordgubbarna ingå i en samlad växtföljd.
Jan Lindgren
10-06-2009, 22:03
Hej! Det fungerar hyfsat att succesivt ta bort de äldsta plantorna och låta unga revplantor vara kvar. Skulle det bli problem så gör du ett nytt land, men då måste du också köpa nya friska plantor. MVH Jan Lindgren
CITAT (Aqvakul @ 10-06-2009, 22:32)  Precis som Nauti säger så brukar jordgubbsplantor ge som mest tredje året. De bör därför succesivt bytas ut mot yngre. Det är alltid bra att idka växelbruk, bl.a för att ge parasiter och skadegörare sämre utrymme men också därför att man annars riskerar att suga ut jorden på någon eller några viktiga näringsämnen. I samband med föryngringen är det därför lämpligt att sätta de nya plantorna på ett nytt ställe. Odlar man grönsaker så kan jordgubbarna ingå i en samlad växtföljd. Bra tips, har aldrig tänkt på att jordgubbar kan ingå i växelodling. Vad föreslår Du att odla före och efter jordgubbar i växelodlingen.
Aqvakul
10-06-2009, 22:22
CITAT (uno @ 10-06-2009, 23:06)  Bra tips, har aldrig tänkt på att jordgubbar kan ingå i växelodling. Vad föreslår Du att odla före och efter jordgubbar i växelodlingen. Tidig potatis hinner skördas innan det är dags att sätta jordgubbar i augusti/september. Hanteringen av potatisen minskar mängden ogräs. Innan jordgubbarna planteras ut krävs det dock ett rejält gödseltillskott - gärna i form av stallgödsel. Jag hade sedan ersatt jordgubbarna med baljväxter.
Fast ja undrar fortfarande hur det kommer sig att min mormor ( 90+) har ett urgammalt jordgubbsland som producerar bra ?
Jag har också haft jordgubbar i tio år på samma ställe. Det blir lite naturlig föryngring, yngre plantor tar över, ibland har jag satt en ny sort bland de befintliga. De får kogödsel på våren. Min skörd är helt OK, men man kunde kanske få ut ännu mer genom att byta alla plantor. Men det är inget jag är intresserad av.
Aqvakul
11-06-2009, 08:54
CITAT (katah @ 11-06-2009, 09:39)  Fast ja undrar fortfarande hur det kommer sig att min mormor ( 90+) har ett urgammalt jordgubbsland som producerar bra ? Intressant fråga! Möjliga förklaringar: 1. Det producerar bra, men inte maximalt 2. Tur att sluppit svårare sjukdomsangrepp och skadegörare 3. Mer motståndskraftiga/mindre kävande äldre sorter 4. .... 5. ...
Kanske dags att åka till henne och klippa lite revor på höstkanten Det kan ju vara någon urgammal finsk sort som tål vad som hälst ...
vanjalarsa
11-06-2009, 09:32
En fundering: Alla storodlare av jordgubbar som har stora fält. Inte byter väl de fält vart tredje eller fjärde år. Antagligen kanske det räcker med gödsel för att på så sätt få förnyelse i jorden utan att behöva byta plats. SEn är det tråkiga med storodlare att de oftast använder massor med gifter på jordgubbsodlingarna. Så sjukdomar och skadeinsekter kommer nog inte åt. Därför har jag börjat odla lite jordgubbar just för att slippa gifterna. mvh vanjalarsa
Aqvakul
11-06-2009, 09:46
CITAT (vanjalarsa @ 11-06-2009, 10:32)  En fundering: Alla storodlare av jordgubbar som har stora fält. Inte byter väl de fält vart tredje eller fjärde år. Antagligen kanske det räcker med gödsel för att på så sätt få förnyelse i jorden utan att behöva byta plats. jodå, visst byter de plats...
CITAT (vanjalarsa @ 11-06-2009, 10:32)  En fundering: Alla storodlare av jordgubbar som har stora fält. Inte byter väl de fält vart tredje eller fjärde år. Antagligen kanske det räcker med gödsel för att på så sätt få förnyelse i jorden utan att behöva byta plats. SEn är det tråkiga med storodlare att de oftast använder massor med gifter på jordgubbsodlingarna. Så sjukdomar och skadeinsekter kommer nog inte åt. Därför har jag börjat odla lite jordgubbar just för att slippa gifterna. mvh vanjalarsa  De byter både plantor och sorter vart fjärde år. Häromkring, varvar odlarna med lin och gröngödning på fälten.
vanjalarsa
11-06-2009, 14:26
Jaha. Det visste inte jag. Intressant! Tack mvh vanjalarsa
Jag har pratat med min mormor i dag ! Hon berättade att hon har nu förra året bytt plats på jordgubbslandet , men konstaterade bara att hon har gett mycket kompost på jordgubbarna under de 35 åren jag minns  .
Christa
12-06-2009, 15:00
CITAT (katah @ 11-06-2009, 21:28)  Jag har pratat med min mormor i dag ! Hon berättade att hon har nu förra året bytt plats på jordgubbslandet , men konstaterade bara att hon har gett mycket kompost på jordgubbarna under de 35 åren jag minns  . Komposten har säkert stor betydelse. Det motverkar jordtrötthet. Det är ju lite som att byta jord eftersom man tillför ny varje år. Potatis t ex skall man visst inte odla på samma ställe på ett antal år. Jag hade dock inte tillräckligt stort land för att åstadkomma detta och odlade på ena halvan ena året och på andra halvan andra året i 16 år. Varje år lade jag min kompost där jag skulle odla potatis och det fungerade utmärkt. Dock undrar jag ju lite om hon hade plantorna lite upphöjda, alltså på åsar så att hon kunde lägga på kompost utan att plantorna hamnade under jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|