Full version: jordgubbar
katah
Räknar man att det tar ungefär 1 månad från blommningen till färdiga jordgubbar ?

Om man täcker jordgubbslandet med fiberduk på våren ( innan blomningen ) tidigarelägger man blomningstiden då , det antar jag ?

men kan man påskynda bärbildningen efter att blomningen har gått ?
tex. om jag lyfter en hink med jordgubbar i växthusvärmen, blir det snabbare mogna jordgubbar än om det skulle stå på friland ?
J
rosita
Ja jordgubbarna blir tidigare om man täcker med fiberväv tidigt på säsongen fram tills de börjar blomma.

Att flytta in plantor i växthuset efter att de börjat sätta kart, kan nog störa plantan då är det nog bättre att odla några plantor i växthuset från början i stället.
katah
ok, förra året hade jag några plantor i växthset över vintern och vilken njutning det var att
få smaka dom första redan i maj.

Nu var jag inte så klock i höstas , och hade de krukplanterade gubbar ute i sin bytta...
så det är inte till någon nytta att flytta dom in nu ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon