Sussgirl
Min klematis som är ca 60 -70 cm hög nu har vissa klängen som slokar.
Vad är det förr fel? Funderar på om det blir för varmt på rötterna att man måste ha något som skuggar rötterna.

Tacksam för svar.
/Susanne
Fny
det är möjligt, mina klematisar mådde inte heller så bra förra året, då dom inte hade så mycket på rötterna. Fast å andra sidan så slokade dom väl inte direkt, det var mest det att dom växte vansinnigt långsamt och en av dom dog sen under vintern. Så jag skulle nog snarare tro att det är vattningen det är fel på.... dom ska ju vattnas rätt rejält, har jag förstått det som. Hur gör du nu med vattningen?
Sussgirl
Hej!
Det har regnat på ganska bra de senaste dagarna här så jag har inte vattnat alls.
Men jag vattnar i ett rör så det kommer ner på djupet annars.
Vattnade dom rikligt förra året så rötterna skulle gå ner på djupet. De står i solen över halva dagen så det blir ganska varmt där.

/Susanne
Fny
okej då verkar det ju inte vara vattnet som ställer till det... humm... vi får se om någon smartare person har ett bättre förslag! =)
Kajsa
Är den ny, nyplanterade klematis bör klippas ner till ca 50 cm. Annnars kan dom vissna när dom blivit höga och sätter knopp, rötterna klarar inte av tillväxten. Skugga klematisen nertill med tex ett stort krukfat eller annat. Är det andra året skulle jag klippa ner den ändå en bit så man stärker rötterna, det låter inte som det är vatten som fattas.
MariaS
Klematis behöver skugga de nedersta 30cm av rothalsen. Enklast är att skugga med en lämplig perenn (Lavendel, astilbe...) som gillar samma förhållanden.

Utan den skuggan, är det inte ovanligt att klematis vissnar av i topparna.
SecretGarden
Har en klematis som jag köpte förra sommaren. Blev glad när den klarat vintern och tagit sig fint, tills nu då den vissnar. Hörde talas om vissnesjukan. Den går tydligen inte att åtgärda utan man får slänga plantan. Men jag undrar, kan jag plantera en ny på samma ställe redan nu i sommar? Någon som vet?
MariaS
Det är med klematis som rosor... BYT JORD först!
octachoron
CITAT (SecretGarden @ 08-06-2009, 19:42) *
Har en klematis som jag köpte förra sommaren. Blev glad när den klarat vintern och tagit sig fint, tills nu då den vissnar. Hörde talas om vissnesjukan. Den går tydligen inte att åtgärda utan man får slänga plantan. Men jag undrar, kan jag plantera en ny på samma ställe redan nu i sommar? Någon som vet?

Den "riktiga" vissnesjukan orsakas väl av svamp i rothalsen och då kan man klippa av stammen under det angripna stället och hoppas att det kommer nya skott. Vanligt att angreppet sker i jordytan, bl a därav som man ska plantera en storblommig klematis så pass djupt så den har noder under jordytan som nya skott kan komma från.

MEN denna typ av vissnesjuka är tydligen relativt ovanlig, de flesta klematis som vissnar gör det av andra orsaker. Det kan vara p g a att stammen blivit böjd av vinden eller omild behandling. Vanligt är också obalans mellan rotsystem och ovandel, bladverket har växt för fort och rötterna klarar inte av att försörja det. Därför ska man klippa ner klematis vid plantering och ev året därpå.

Det känns förhastat att slänga klematisen redan nu, man får klippa ner den och vänta...
Jag klippte ner en vissnande klematis förra året och den kom upp igen i år och förhoppningsvis ska den klara sig bättre nu:-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon