CITAT (SecretGarden @ 08-06-2009, 19:42)

Har en klematis som jag köpte förra sommaren. Blev glad när den klarat vintern och tagit sig fint, tills nu då den vissnar. Hörde talas om vissnesjukan. Den går tydligen inte att åtgärda utan man får slänga plantan. Men jag undrar, kan jag plantera en ny på samma ställe redan nu i sommar? Någon som vet?
Den "riktiga" vissnesjukan orsakas väl av svamp i rothalsen och då kan man klippa av stammen under det angripna stället och hoppas att det kommer nya skott. Vanligt att angreppet sker i jordytan, bl a därav som man ska plantera en storblommig klematis så pass djupt så den har noder under jordytan som nya skott kan komma från.
MEN denna typ av vissnesjuka är tydligen relativt ovanlig, de flesta klematis som vissnar gör det av andra orsaker. Det kan vara p g a att stammen blivit böjd av vinden eller omild behandling. Vanligt är också obalans mellan rotsystem och ovandel, bladverket har växt för fort och rötterna klarar inte av att försörja det. Därför ska man klippa ner klematis vid plantering och ev året därpå.
Det känns förhastat att slänga klematisen redan nu, man får klippa ner den och vänta...
Jag klippte ner en vissnande klematis förra året och den kom upp igen i år och förhoppningsvis ska den klara sig bättre nu:-)