Rådjur och älg äter även det som dom inte vill ha d.v.s rycker ock och lämnar att torka. Nu funderar jag på om vi ska hägna in hela tomten 3000kvm eller bara bärland och fruktträd 200kvm
Vill inte att det ska se Östberlin ut om jag stängslar hela tomten men samtidigt så ger det frihet att plantera vad som helt var som helt.
Har kikat på Allox viltstängsel mjukt och lätt att sätta upp verkar det
Någon med tipps idéer gjort själv?
Hej Lasse B!
Ett mkt effektivt sätt att värja sig från rådjur o älg, är att sätta upp ett elstängsel. Det finns band som är gröna o smälter bra in i miljön. De är ca 2-3 cm breda. En elapparat, som inte behöver vara så märkvärdig. Sedan får man parera in, om man har exempelvis 3 trådar, så tänk på att rådjuren kryper under ett staket också. Älgarna hoppar högt, även stillastående. Lägg den översta på ca 1.60-1.70.
Jag vet inte hur initierad du är med "lantliv", men jag kan säga att det mesta hittar du på Granngården. Där finns allt i stängselväg. Du kan säkert hitta ett elaggregat begagnat också någonstans. De gröna banden vet jag inte säkert om de finns på Granngården. Är du intresserad kan jag ta rätt på vem som säljer dem.
Lycka till
Mamte
Jan Lindgren
13-06-2009, 12:08
Hej!
Jag har satt upp viltstängsel runt hela tomten. Det är tvunget. Älgar bryr sig inte så mycket om elstängsel när de kommer springande på natten. Har du en stark tråd så bryts stolparna. Det händer då och då att rådjuren också går rätt igenom elstängslet. En älg kan hoppa över ett två meter högt stängsel men det är ovanligt. Ska du bara stoppa rådjur så kan du sätta ett lågt viltstängsel och ett par trådar ovanför så blir det billigare. Ett viltstängsel stoppar också vuxna harar men knappast kaniner. Har du gott om pengar och vill göra det snyggt så är en hög gärsgård fint. Fundera på att plantera klängväxter vid stängslen så att det blir det mer ombonat.
MVH
Jan Lindgren
Det är som Jan Lindgren skriver, varken älg eller rådjur bryr sig om elstängsel, de går tills antingen tråden eller stolparna ger efter.
Jag har däremot lyckats stänga ute dessa djur, genom att plantera illaluktande växter, samt hänga upp trasor indränkta i 1/3 chilipeppar, 1/3 hjorthornssalt och 1/3 matolja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.