Har funderingar på att bygga ett litet utekök som komplement till grillen på uteplatsen. Jag har tillgång till el och vatten via slang. En liten ho med kran skulle behövas och en kokplatta eller två. Jag funderar på om man skall ha el eller gasol. Finns ju små gasolbrännare för runt 500kr men har dom effekt nog att exempelvis koka upp 5liter vatten till potatis.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp...mID%40EQ=769019Det vore ju skönt att slippa behöva springa ut och in medans man grillar utan attt ha allt på en plats.
läste tidigare en artikel i någon gördetsjälv tidinig om ett trevligt utekök men har dessvärre tappat bort den.
Jag skulle nog vara tveksam med elinstallationer utomhus, i så fall måste man vara noga med jordfelsbrytare. Det finns ju många olika gasolkök, även de med större gasoltuber, även om de där små fråm Biltema också fungerar (man får bara byta tub oftare, även om de UPPGES räcka ca 1h).
Det har ju funnit otaliga program om utekök på TV de senaste åren några galnare/dummare än andra.
Min spontana reaktion är att man använder gasol av säkerhetskäl alltså inte EL precis som KURT skriver Gasolens effektivitet är helt beroende på hur blåsigt det är runt härden så bygg gärna in lågan på minst två sidor är du högerhänt sätt lågan i vänsterkant av köket vatten och ho i högerkant och minst 120cm fri bänk däremellan grillen i vinkel höger eller vänster det är en smaksak
Ett gasolkök för båt har en effekt på 2000W + 1400W
eld och vatten
08-06-2009, 22:20
Hej jag håller också på att bygga ett utekök. Jag har köpt lilla murgrillen på jula och satt ner en gjutjärnsbrännare från k-rauta . Har inga problem med värmen jag kan koka potatis eller använda en murikka stekhäll. Har en liten p6 gasoltub till brännaren.
Längst upp till höger, ser du annars ett prisvärt kök, om man vill ha ett stående på bänk. Annars ingår ju glashällen till de infällningsbara! Här hittar man även hoar och en massa annat 'bra-att-ha-grejor' för uterum och annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.