Hej
Skulle flytta en lilja, vi tror det är Brandlilja. Grävde upp den djupt, men den gick av nedanför det vita. Så rötterna blev kvar i marken. Dessa grävde ja också upp och planterade på nya stället. Nu kommer "det vita" säkert inte att räcka för Brandliljan, men kommer rötterna att bli till något ?
Hälsn Tepa
Blomstertanten
08-06-2009, 18:41
CITAT (tepa @ 08-06-2009, 13:02)

Hej
Skulle flytta en lilja, vi tror det är Brandlilja. Grävde upp den djupt, men den gick av nedanför det vita. Så rötterna blev kvar i marken. Dessa grävde ja också upp och planterade på nya stället. Nu kommer "det vita" säkert inte att räcka för Brandliljan, men kommer rötterna att bli till något ?
Hälsn Tepa
Om det är en lilja så borde det funnits lökar

Rötterna på liljor sitter under löken.
Kan det vara daglilja du menar ?
Eva 33c
09-06-2009, 12:17
CITAT (tepa @ 08-06-2009, 13:02)

Hej
Hälsn Tepa
Det är nästan oundvikligt att stjälkarna går av när man flyttar en lilja som kommit igång ordentligt. Men rötterna (löken med rötter) kan skjuta nya skott men kommer förstås inte att blomma detta år.
Hej
Den liknar faktiskt Daglilja, när du säger det, Blomstertanten. Men den ska väl också ha lök ? Konfunderad, hade ju ingen lök.
Hälsn Tepa
Tepa : Visst har dagliljorna också lökar, men ibland inte mycket större än en vitlöksklyfta
Gunilla T
10-06-2009, 10:25
Liljor (Lilium) är lökväxter och är inte ens släkt med dagliljor (Hemerocallis). De har inget alls gemensamt förutom namnet då...
Hej Gunilla
Men har inte Dagliljorna lökar då??? Pia säger att de har...Något så stort som en vitlöksklyfta fanns det nog ( ? ) inte, bara krokiga, ljusgrå rötter, tjocka som stickgarn, ungefär.
Mvh Tepa
Gunilla T
10-06-2009, 10:55
Tepa - liljor (Lilium) har lökar som när du gräver upp dem kan sitta ganska långt ner i jorden. Under löken finns rottrådarna. Ner till löken går endast ett långt vitt skaft under jorden som saknar rottrådar.
Dagliljor (Hemerocallis) har inga lökar utan ganska rejäla rottrådar som om jag minns rätt är gulaktiga, kan kanske variera mellan olika sorter. Möjligen kan det finnas någon tjockare del på roten men någon lök finns det inte.
Ok, Gunilla. Då kanske det var en Daglilja dethär. Eller en Lilja med lök långt ner i jorden. För det var ett vitt skaft som gick av. Jag planterade det ändå, och ännu ett dygn efteråt såg växten ut som tidigare, slokade inte. Finns det någon chans att detta vita skaft bildar ny rot ?
Hälsn Tepa
Eva 33c
10-06-2009, 11:58
Hurdana blad har den? Dagliljans blad är ju som en grästuva ungefär, medan de "vanliga" liljorna har småblad utefter stjälken.
En liljelök ser inte riktigt likadan ut när man gräver upp den efter att den vuxit på sig ordentligt jämför med hur den ser ut när vi köper den för plantering höst eller vår. Då är löken fullmatad med näring inför kommande växtsäsong, men sen tar den ju av det förrådet när den växer och blommar så den ursprungliga löken blir lite tunnare och kan rentav nästan helt "försvinna". Den nya tillväxten sker ju sedan efteråt då den laddar näring för nästa år.
Liljan kan också ha rötter ovanför löken, på skaftet s a s.
Det där du skriver om det "långa vita skaftet" låter mer lilja än daglilja(hemerocallis). Även om liljor bildar rötter på skaftet också så jag tvivlar på att du kan få den delen att rota sig. Men föröka duger. Kan du inte ta en bild på den deleln av växten så kan vi nog tillsammans fastställa hurvida det är en llija eller en hemerocallis du har.
Hej
Det är sista bilden i tråden. Nr fem. Sista tråden. Tepas okända växter. Här längre ner på sidan i forumdelen Prydnadsväxter. Bilden togs före flytten, det var när jag fick veta att det var en lilja, ensam lilja bland allt annat än liljor, som jag ville flytta den till sina kompisar. Jag har både Dagliljor och diverse liljor på ett annat ställe. Nu är den ju flyttad, men du kanske kan se vad det är.
Hälsn Tepa
Det är en Lilja och löken är kvar i backen om du inte grävt upp den också
Tack Pia.
Då ska jag rota lite till där i backen. Gräva djuuuupt ! För den löken ska ju vara bland de andra liljorna. Måste nog vara så att den följt med i jorden när jag fick lite andra växter av en bekant.
Hälsn Tepa
Hej
Brandliljan ser ut så här nu. Jag satte den i jorden, har ingen aning om den har bildat ny knöl. Ska bli spännande att se om den gjort det. Någon som tror att det går vägen ?
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.