Full version: Karantän
lottapotta
Jag har fått tipset att ha växter jag fått eller köpt i karantän. Har också sett att någon nämnt i någon tråd att de sätter växterna i karantän. Hur gör man det på bästa sätt?
Vi har ännu lyckats undvika mördarsniglarna, och vill gärna fortsätta med detta... yes.gif
ingrids
För mig handlar det om att sätta växter avskiljt i en särskild rabatt eller rum (när det handlar om inomhusväxter) där vad de nu bär med sig inte enkelt kan sprida sig till andra växter. I ditt fall kanske en pallkrage med snigelsäkrad kant.
smuleborg
Vi driver fram det mesta själva; i första hand för det höga nöjet, men också p.g.a. risken att få in mördarsniglar. De få växter vi köper sätter vi i karantän i det ouppvärmda uthuset, alltså i ett slutet rum, under regelbunden observation. Vi är måhända nojiga, men det är så vi gör. Och, som om det inte räcker, nojiga som vi är, fingranskar vi rötter och jord innan utplantering. Vi är förövrigt, på vårt lilla vis, noga med val av handelsträdgård/växtförsäljare. Vi köper som sagt väldigt lite.
MariaS
Det är nog väldigt sällsynt om man hittar sniglar och snigelägg i växter från plantskolor och handelsträdgårdar idag. Samtliga har högsta beredskap mot dessa inkräktare! Det ligger aldeles för stora pengar i plantorna hos återförsäljare och odlare, för att riskera dessa pga sniglar!

De eventuella "snigelägg" som kan hittas i krukor i handeln, är långtidsverkande gödning. De farliga äggen går knappast att se då de är helt genomskinliga och därmed liknar jorden till stor del.

Däremot tror jag att den största spridningen sker via andra former, som växtbytarträffar, grävning hos svärmor och liknande.
smuleborg
CITAT (MariaS @ 08-06-2009, 22:27) *
Det är nog väldigt sällsynt om man hittar sniglar och snigelägg i växter från plantskolor och handelsträdgårdar idag. Samtliga har högsta beredskap mot dessa inkräktare! Det ligger aldeles för stora pengar i plantorna hos återförsäljare och odlare, för att riskera dessa pga sniglar!

De eventuella "snigelägg" som kan hittas i krukor i handeln, är långtidsverkande gödning. De farliga äggen går knappast att se då de är helt genomskinliga och därmed liknar jorden till stor del.

Däremot tror jag att den största spridningen sker via andra former, som växtbytarträffar, grävning hos svärmor och liknande.

Ja, jo - seriösa handelsträdgårdar och plantskolor (dock ej till 100 %). Stormarknader (som utger sig för att vara typ handelsträdgårdar), jag vill inte namnge, skulle jag inte handla hos (och därmed gynna).

Jag ser skillnad på långtidsverkande gödning och det som inte är det. Maria, jag har ställt frågan här på Forurem förut, hur lång tid tar det för snigelägg att utvecklas till sniglar? De lär då visa sig.

Håller med att andra spridningsformer finns. Vi skulle aldrig ta emot växter från vänner och bekanta (det är inte alltid lätt att säga nej, men...). Fröer och sticklingar tar vi tacksamt emot.
lottapotta
Tack för svar och tips!

I vår lilla klubb har vi hittills gjort så att man sköljer av både växt och rötter och planterar i "köpejord" innan vi lämnar vidare. Efter det har jag ändå haft växterna samlade på ett ställe under hyfsad observation, dock inte i ett slutet rum.
Men det räcker kanske inte? -fear-.gif Jag är jättenojig med att få in sniglar, förstås, det är väl alla som ännu inte har några... Kanske bättre att övergå till fröer och sticklingar endast... g.gif

CITAT
Maria, jag har ställt frågan här på Forurem förut, hur lång tid tar det för snigelägg att utvecklas till sniglar? De lär då visa sig.

Ja, det skulle jag också vilja veta! Det gör ju observerandet lite enklare...
Och hur länge ska man ha växterna i karantän? Jag antar att det har att göra med hur lång tid det tar för snigeläggen att utvecklas... tongue.gif
lottapotta
CITAT (ingrids @ 08-06-2009, 14:55) *
I ditt fall kanske en pallkrage med snigelsäkrad kant.

Förlåt en dum (tror jag) fråga, men hur gör man kanterna på en pallkrage snigelsäkra?
Jag tyckte jag fick ett så bra tips av dig, Ingrid, att jag tänkte pröva förstår du... tummenupp.gif
lottapotta
puttar lite... whist.gif blush.gif Vill så gärna veta...
CillaM
Jag odlar ju väldigt mycket, alltid så himla mycket att det blir över för många fler än 1 person. Jag har alltid växterna stående på hyllor eller bord utanför växthuset just för att slippa sniglar. Givetvis kan en och annan snigel ändå kravla sig upp men det är ganska sällsynt. Växter som jag gräver upp ur trädgården ger jag alltid bort barrotade. Jag vill inte absolut inte sprida ägg och sniglar omkring mig. Växter jag får och som jag får i kruka får stå i karantän ett tag till jag ser vad som sker. Jag kollar också noggrant i jorden, skakar bort jorden, sköljer plantan och sedan ner i marken.

Köpejord är absolut ingen garanti för att att det är snigelfritt, det är min erfarenhet.
lavendelgården
Med min stora trädgård vore de verkligen en katastrof om jag fick in sniglar. Nu kan de ju komma in med maskiner och t.om.skor,men man gör ju vad man kan... Jag sköljer av rötterna, krukar in i ny jord, låter plantorna stå på ett bord i 14 dagar. Därefter kollas jordklumpen innan man kan plantera. Klart!!! Har sett både sniglar och ägg i plantskolor, så man bör nog vara försiktig.
Åsa
smuleborg
CITAT (CillaM @ 14-06-2009, 22:10) *
Köpejord är absolut ingen garanti för att att det är snigelfritt, det är min erfarenhet.

Ja, det är ju det där med köpejorden också. Det hindrar oss att köpa de lass jord vi skulle "behöva". Då får bäck och bölja gräsmattan hellre vara som den är, den är charmig.

Den som köper jord i säck, kanske skulle det funka att låta säckarna ligga (oöppnade) i stark sol en tid, jag vet inte. Kanske är risken mindre om man väljer jord i säck av hög kvalitet, jag vet inte.

En kollega till mig bor i snigeltätt område och det kryllar av sniglar på deras tomt. För ett par år blev de med swimmingpool. Jord och "fyllnadsmassor" grävdes upp. En firma (minns inte vilken) kom och hämtade (mot betalning). Kollegan frågade vad de skulle ha det till. - Sälja som jord, sa de. Efter en viss bearbetning, tänker jag, men ändå.
smuleborg
CITAT (CillaM @ 14-06-2009, 22:10) *

Ja, det är ju det där med köpejorden också. Det hindrar oss att köpa de lass jord vi skulle "behöva". Då får bäck och bölja gräsmattan hellre vara som den är, den är charmig.

Den som köper jord i säck, kanske skulle det funka att låta säckarna ligga (oöppnade) i stark sol en tid, jag vet inte. Kanske är risken mindre om man väljer jord i säck av hög kvalitet, jag vet inte.

En kollega till mig bor i snigeltätt område och det kryllar av sniglar på deras tomt. För ett par år blev de med swimmingpool. Jord och "fyllnadsmassor" grävdes upp. En firma (minns inte vilken) kom och hämtade (mot betalning). Kollegan frågade vad de skulle ha det till. - Sälja som jord, sa de. Efter en viss bearbetning, tänker jag, men ändå.
smuleborg
Känslig fråga? Eller är det någonting så självklart att svar är onödigt?
pejori
CITAT (smuleborg @ 24-06-2009, 21:38) *
Känslig fråga? Eller är det någonting så självklart att svar är onödigt?

Man kan aldrig vara nog försiktig... -fear-.gif
Igår klättrade små minisniglar upp ur sin "kuvös", som var en nyinköpt krukväxt, som jag inte hunnit plantera ut ännu ranting.gif ranting.gif
blomkronan
Har Aldrig satt växter i karantän... heller aldrig tänkt på att göra det... Men jag kommer göra det framöver!!! Jag har aldrig haft problem med sniglar (vad jag vet om blush.gif ) Men jag vill ju inte ha det... framöver blir det karantän!.
lottapotta
Jag kanske ställer dumma frågor blush.gif men vad gör man sedan då? Jag förstår att när sniglarna kläcks så tar man död på dem på något sätt. Men är det lugnt sedan? Hur länge är en karantänperiod? Är det två veckor som gäller? Var slänger man jorden? Det är väl inte speciellt smart att lägga den överblivna jorden på tomten.
Jag hade mördarsniglar på min förra tomt, och av den anledningen valde jag att inte ta med mig några växter, eftersom vi ännu lyckats undvika dem där vi bor nu.
Vi har en stooor tomt ute i skogen, och min sambos odlingar skulle förstöras fullständigt av sniglarna, och även mina rabatter... Ja, det är väl samma för oss alla oavsett tomtstorlek och odlingar...

Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur man gör en pallkrage snigelsäker. Kanske någon som vet?
smuleborg
CITAT (lottapotta @ 25-06-2009, 12:49) *
Jag kanske ställer dumma frågor blush.gif men vad gör man sedan då? Jag förstår att när sniglarna kläcks så tar man död på dem på något sätt. Men är det lugnt sedan? Hur länge är en karantänperiod? Är det två veckor som gäller? Var slänger man jorden? Det är väl inte speciellt smart att lägga den överblivna jorden på tomten.
Jag hade mördarsniglar på min förra tomt, och av den anledningen valde jag att inte ta med mig några växter, eftersom vi ännu lyckats undvika dem där vi bor nu.
Vi har en stooor tomt ute i skogen, och min sambos odlingar skulle förstöras fullständigt av sniglarna, och även mina rabatter... Ja, det är väl samma för oss alla oavsett tomtstorlek och odlingar...

Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur man gör en pallkrage snigelsäker. Kanske någon som vet?

Jag vet inte den optimala längden av en karantänperiod. Har ställt frågan här ett antal gånger, hur lång tid tar det för snigelägg att bli sniglar, ingen vet.

I alla fall, de få växter vi köpte i våras (vi driver fram i stort sett allt själva) fick stå i det ouppvärda uthuset i två månader. Det bara blev så. De rackarna planterades ut nu helgen. De verkade inte tagit någon större skada, men de jublade inte heller där inne i uthuset. Vi fingranskade dem (och jorden) nu inför utplantering med glasögonen på.

Om vi hade upptäckt sniglar i vår karantän, hade allt (växt, jord, kruka) gått till brännbart avfall.

Barfota
CITAT (smuleborg @ 08-06-2009, 22:57) *
Ja, jo - seriösa handelsträdgårdar och plantskolor (dock ej till 100 %). Stormarknader (som utger sig för att vara typ handelsträdgårdar), jag vill inte namnge, skulle jag inte handla hos (och därmed gynna).

Jag ser skillnad på långtidsverkande gödning och det som inte är det. Maria, jag har ställt frågan här på Forurem förut, hur lång tid tar det för snigelägg att utvecklas till sniglar? De lär då visa sig.

Håller med att andra spridningsformer finns. Vi skulle aldrig ta emot växter från vänner och bekanta (det är inte alltid lätt att säga nej, men...). Fröer och sticklingar tar vi tacksamt emot.

Kolla på den här länken, där finns det svar på snigelns livscykel: http://www.bionema.se/mordarsniglar/
Visst är väl en stor del av glädjen med en trädgård att få och få dela med sig av växter men snart törs man inte längre utan just en låång karantän och det gäller nog lika mycket köpt växter.
Barfota
smuleborg
CITAT (Barfota @ 30-06-2009, 18:47) *
Kolla på den här länken, där finns det svar på snigelns livscykel: http://www.bionema.se/mordarsniglar/
Visst är väl en stor del av glädjen med en trädgård att få och få dela med sig av växter men snart törs man inte längre utan just en låång karantän och det gäller nog lika mycket köpt växter.
Barfota

Tack. Det står att läsa "Efter endast fyra veckor kan ett lagt ägg kläckas och en ny mördarsnigel födas". Jag är nojig och reagerar på: ...kan ett lagt ägg kläckas... Det är så jag skulle skriva, om du ursäktar, när jag inte vet eller vill hålla ryggen fri. Den som vet skriver: Efter endast fyra veckor kläcks ett nytt ägg och en ny mördarsnigel föds.

Ändå, väldigt mycket tack, det är ett riktmärke.
Nina K
Att handla på "bättre" plantskolor är absolut ingen garanti för att det inte finns snigelägg! De växter jag handlat på Plantagen har såvitt jag vet aldrig innehållit någon ohyra, medan växter från lokala eller "finare" plantskolor ofta haft både trips och snigelägg. Senast igår skulle jag plantera ett höstsilverax från en bra lokal plantskola - och hittar en hel koloni snigelägg vid ena krukkanten...Inte ens den bästa trädgårdsmästare kan värja sig helt från snigelangrepp, så hur skulle plantskolorna kunna det? Det är nog bara att acceptera att sniglar finns där det finns goda växter! En tröst är att snigeläggen oftast ligger precis i kanten mellan kruka och rotpaket. Man ser dem alltså genast när man lyfter rotklumpen ur krukan. Att skölja bort all jord tror jag är överkurs. Sniglar väljer inte att lägga ägg långt inne i den kompakta rotklumpen när det finns en mysig varm och fuktig plastkruka att lägga dem mot.

Ett bra tips att skilja på snigelägg och näringskulor är att äggen ligger i "kolonier" medan kulorna är jämt fördelade i jorden. Ägg är dessutom genomskinliga som gelatin medan kulorna är beige/gula eller andra färger. Håll alltså utkik efter små små "glaskulor" - då är det snigelägg.
lottapotta
CITAT (Barfota @ 30-06-2009, 18:47) *
Barfota

Tack för ett bra tips på sida!

CITAT (Nina K @ 03-07-2009, 19:44) *
En tröst är att snigeläggen oftast ligger precis i kanten mellan kruka och rotpaket. Man ser dem alltså genast när man lyfter rotklumpen ur krukan. Att skölja bort all jord tror jag är överkurs. Sniglar väljer inte att lägga ägg långt inne i den kompakta rotklumpen när det finns en mysig varm och fuktig plastkruka att lägga dem mot.

Ett bra tips att skilja på snigelägg och näringskulor är att äggen ligger i "kolonier" medan kulorna är jämt fördelade i jorden. Ägg är dessutom genomskinliga som gelatin medan kulorna är beige/gula eller andra färger. Håll alltså utkik efter små små "glaskulor" - då är det snigelägg.

Vad skönt att veta att sniglarna inte gräver in äggen i jorden!
Ja, det där med vad som är gödning och vad som är ägg, hade jag bry med ett tag... giggle.gif Men det har jag förstått i alla fall.
Hittills har jag gjort som Smuleborg skrev sig tänka göra om hon hittade sniglar - slängt den överblivna jorden i brännbart för säkerhets skull.
smuleborg
CITAT (Nina K @ 03-07-2009, 19:44) *
Att handla på "bättre" plantskolor är absolut ingen garanti för att det inte finns snigelägg! De växter jag handlat på Plantagen har såvitt jag vet aldrig innehållit någon ohyra, medan växter från lokala eller "finare" plantskolor ofta haft både trips och snigelägg. Senast igår skulle jag plantera ett höstsilverax från en bra lokal plantskola - och hittar en hel koloni snigelägg vid ena krukkanten...Inte ens den bästa trädgårdsmästare kan värja sig helt från snigelangrepp, så hur skulle plantskolorna kunna det? Det är nog bara att acceptera att sniglar finns där det finns goda växter! En tröst är att snigeläggen oftast ligger precis i kanten mellan kruka och rotpaket. Man ser dem alltså genast när man lyfter rotklumpen ur krukan. Att skölja bort all jord tror jag är överkurs. Sniglar väljer inte att lägga ägg långt inne i den kompakta rotklumpen när det finns en mysig varm och fuktig plastkruka att lägga dem mot.

Det kan absolut vara så, att handla på bättre plantskolor inte är någon garanti för att plantorna är snigelfria. Jag tror att jag skrev i ett tidigare inlägg att det är säkrare att handla hos seriösa plantskolor. En seriös plantskola, inbillar jag mig, har koll och i förekommande fall informerar kunden om snigelrisken (och hur man undersöker o.s.v.) eller stänga verksamheten. Vi har en plantskola (enbart egenodlade växter) några kilometer bort som vi inte handlar från. Gissa varför.
Nina K
Ja, du har helt rätt, BÄTTRE är ett ganska vitt begrepp. Själv har jag haft för mig att lokala plantskolor är bättre än t.ex plantagen, men det har visat sig vara fel. Jag förstår vad du menar, en SERIÖS plantskola är väl snarare något man får upptäcka genom erfarenhet.

Men jag tror att gemene man generellt betraktar lokala plantskolor som bättre än plantagen/blomsterlandet eller dylikt, och det är därför jag placerade dem i kategorin "bättre". Hur vet man egentligen vilka plantskolor som är seriösa? Det har nog mer att göra med den/de personer som driver plantskolan än om de kan vara verksamma eller inte. Man ska ju inte glömma att skitföretag som bakker och liknande faktiskt är verksamma....Min sämsta lokala plantskola levererar snigelägg och trips på löpande band och har bara vissna tråkiga växter, men har fortfarande inte behövt lägga ner sin verksamet! De har överlevt många år och alla i grannskapet (utom jag som är trött på all ohyra) tycker att de är jättebra.

Man får kanske acceptera att olika plantskolor brister på en eller annan punkt. Själv älskar jag plantskolor som kan erbjuda annat än petunior. Om jag kan få några exklusiva plantor så kan jag acceptera en del andra besvär smile.gif
lotta65
Jag håller med om att kan jag få tag i lite ovanligare växter, så kan det vara värt lite ohyran också.
Trips finns det pinnar emot som man trycker ner i jorden, och sniglar fins det nematoder mot.
Jag beställer nematoder när jag är på väg att storhandla växter, då kan jag behandla i förebyggande
syfte. Vem vet om det finns snigelägg i en jordklump? Jag har inte tid att ha växter i karantän, jag vill se ett
slutresultat så fort som möjligt.
smuleborg
Det finns två handelsträdgårdar i Storstockholm som vi (mycket sparsamt; vi driver fram i stort sett allt själva) handlar hos. Hela två. Den ena börjar på Z, den ändra på ett Å.

Hos den lokala plantskolan, med enbart eget framdrivna växte, handlar vi som sagt vad inte.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon