TEZZ
Jag har fått någon sorts mögel på mina gammaldags rosor. Det är skarpt orange och faktiskt väldigt vackert men jag förstår att det inte ska vara på rosorna.
Hur blir jag av med det?
Ezereht
Låter som det kan vara rosrost-svamp, jag tror du kan spruta Binab (trichodermasvamp) på. Jag har inte prövat bekämpa det än.
Kajsa
Rosrost
Liknar det detta, sida från Svenska Rosensällskapet.
Det är det här eländet Alba rosorna kan få.
Stiffe
Vackert nu smile.gif men eländigt senare -cry-.gif . Sabla rosrost ranting.gif , och redan den 24/5!

[attachment=36113:Rosrost.JPG]

/S
TEZZ
Tack för era svar. Vad händer om jag bara låter det vara? Dör mina 50-åriga rosor då?
Stiffe
Nej, de dör inte, men de blir förmodligen väldigt fula, och de sprider eländet. Både till sig själva och andra rosor - till nästa år.

Ta bort alla angripna delar, (och lägg dem INTE på komposten).

/S
2blue
Hei Tezz

Om den er 50 år klarer den nok noen år til, og den har sikkert hatt det før. Roserust er noe av det aller verste, og svekker planten. Blir det for ille dør de av det. Heldigvis tåler albaer mye. Selv har jeg tro på neem-olje når det gjelder sopp-/svampsykdommene. Man skjærer bort alt angrepet og sprayer med en neem-olje blanding. Det fungerer veldig bra om man gjør det forebyggende, men det er også effektivt på roser som allerrede er angrepet. Her i Norge finner jeg neem i enkelte helsekostforretninger, men lavest pris er nok på ebay.uk.

Lykke til med rosene dine :-)
Anna F
Vad är neem-olja?

/Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon