branteryd
08-06-2009, 17:10
Jag har läst allt som skrivits om grästrimmers men blir inte klokare. Vi har behov av en trimmer som är lätt att bära och inte behöver sladd. Vi har en sån usch. skall man köpa en batteri eller en bensindriven. Den skall användas till kanter där inte vanliga gräsklippare kommer åt

Piteå
Det finns varianter av både laddningsbara och de som går på bensin. De uppladdningsbara går inte allt för länge innan de behöver laddas igen, så det ska helst inte vara för mycke kanter som behöver klippas med en sån=passar altså en liten trädgård.
Även de bensindrivna finns i en uppsjö av varianter. Där ska du nog helst åka till en butik och prova dig fram i så fall. Längder, vinklar och tillbehör är behovsanpassade.
octachoron
09-06-2009, 10:43
De billigaste elektriska grästrimmrarna (lustigt namn) är de som kräver sladd.
Det är också den bästa och lättaste som jag använder, dock kräver den lång sladd samt inte för mycket buskar/träd mellan uttag och klipplats, då blir man lätt galen...
Använder också en uppladdningsbar, den är mera komplicerad och tyngre och faktiskt inte lika bra i konstruktionen.
Har inte längre någon bensindriven pga startsvårigheter.
Buggebubben
12-06-2009, 10:17
Jag har stor tomt och behövde således en bensindriven.
Jag har nu i 3 år kört med en Stihl bensintrimmer som går som en klocka.
Rörelsefrihet och styrka samt att man kan ha lite grövre trimmertråd som inte går av direkt var avgörande.
Hade en Black&Decker sladdtrimmer först men den åkte rätt så fort på tippen. Sicket skräp.
Dålig kvalitet, klen samt att dra runt på en sladd hela tiden gjorde att jag fick nog.
Och när man får nog är det dags att öppna plånboken
Trimmer med sladd är inget alternativ här! Vår tomt är 100m lång och 50m bred. Huset ligger i den övre änden, så ska det trimmas i motsatta hörnet, krävs det 200meter sladd! Gissa hur mycke saker som ligger i vägen för den sladden!
Nej trådlöst eller bensindrivet.
Har faktiskt både och. En husqvarna med trimhuvud för 4,5mm tråd (tar även mindre sly) och en liten batteridriven Bosch.
Den lilla batteridravna funkar om man måste trimma mellan häckplantor eller kanta runt illa sittande prydnadsväxter. Men batteridriften räcker bara till 45minuter klippning och sen ska den laddas i 4timmar. Det räcker inte långt på 5000m2!
Nej, trimmer/röjsågar, ska vara behovs och personanpassat. Skaffa något som täcker in de flesta behoven, så går jobbet mycke bättre sen.
lavendelgården
20-06-2009, 19:23
Jonsered GT 2124! Oslagbar!! Lätt, pålitlig, bensindriven. - Och vi har provat många!!!!!!!!!!
Åsa www.lavendelgarden.nu
henriks
20-06-2009, 19:46
Vi skall ju alltid vara värst då va! (nä, men det har sina ANDRA orsaker....)
Husqvarna 235 (röjsåg med gräskniv)
Husqvarna 225RD bensindriven grästrimmer
+ enklare batteridriven trimmer
Först används röjsågen till allt som man "vågar" och sen fintrimmas med batterimaskinen.
Men som sagt tidigare i denna tråden, det handlar ju om behovet - här är det flera hektar betes- och hagmark som "putsas" med trimmer
Man blir lätt bortskämd med en "riktig" röjsåg, det har inte den ringaste betydelse om det är lite sly eller nässlor, det åker med ändå!
lavendelgården
20-06-2009, 21:31
Tja der beror ju alltid på behovet! Vi har givetvis flera "tyngre maskiner", men den vi mest använder är den jag skrev om.
Den är ju dessutom klart prisvärd!!!!
Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.