Bettanspettan
Tjena!

min morbror dog i höstas och vi ärvde då hans kolonilott, och det var till mesta dels han som skötte den, vi var bara där och hjälpte till med småsaker(grävde gropar till träd som skulle panteras, klippa gräsmattan, kratta osv)
Men behöver lite hjälp ang. hans äppelträd.
Alla hans "grannars" äppelträd ser fina ut(beskurna/klippta, medans våra ser helt viltvuxna ut, har ingen aning om hur man ska klippa ner dom/beskära.
någon vänlig själ som har lust att förklara lite hur man gör?

Tacksam för alla svar!
MariaS
Man ska klippa bort grenar som korsa, växer in mot mitten eller växer rakt upp. Detta gör du bäst från midsommar fram till slutet av september.

Tar du lite i taget anpassar sig trädet och sätter inte vattenskott (skott som växer rakt upp) nästa år.

Mottot brukar vara, att kunna kasta en hatt genom kronan när bladen fallit....
Bettanspettan
CITAT (MariaS @ 08-06-2009, 19:27) *
Man ska klippa bort grenar som korsa, växer in mot mitten eller växer rakt upp. Detta gör du bäst från midsommar fram till slutet av september.

Tar du lite i taget anpassar sig trädet och sätter inte vattenskott (skott som växer rakt upp) nästa år.

Mottot brukar vara, att kunna kasta en hatt genom kronan när bladen fallit....

oj då, haha, det blir en jäkla massa att klippa isåfall, typ 97% av alla grenar växer rakt upp(som en rak pinne alltså) tongue.gif haha
men tack så mycket för svaret! då nu vet jag hur jag ska klippa smile.gif
MariaS
CITAT (Bettanspettan @ 08-06-2009, 19:49) *
oj då, haha, det blir en jäkla massa att klippa isåfall, typ 97% av alla grenar växer rakt upp(som en rak pinne alltså) tongue.gif haha
men tack så mycket för svaret! då nu vet jag hur jag ska klippa smile.gif

Ser trädet ut som en igelkott? Då har det nog redan klippts på fel tid och med fel mängd, för det är trädets sätt att kompensera för felaktig beskärning.

Det är nu man måste vara försiktig och inte ta för mycke åt gången. Är det så mycke som du säger, ska du ta ungefär en femtedel i år och fördela då den femtedelen på tre månader, så du inte klipper allt på en gång. Såna här felbeskärningar kan ta tid att åtgärda. Men när dessa första fem åren har gått, så kommer du knappast behöva beskära alls de nästkommande åren.
Jan af Lisö
Ni borde investera i en BRA beskäringsbok skriven för svenska förhållanden. Då får ni även instruktion hur man beskär alla andra vedartade växter.

Och ha inte för bråttom, ingen "panikklipning".

Nya beskäringsboken är att rekommnedera, men måste sökas i antikvariat:
http://www.nok.com/nok/allmanlitteratur/ti...-9789127353312/
KURT
Den heter nu "Beskärningsboken" (den kunde väl inte heta "Nya" hela tiden!), den nya upplagan kom ut 2006. Och den skall vara tillgänglig.

http://www.nok.com/nok/allmanlitteratur/ti...-9789127356955/
Katarina H
Klipp inte för mycket då skjuter trädet bara en massa nya skott. Vänta med att kasta hattar - det blir för mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon