Awakening är jag inte nöjd med, växer såååå sakta, får ev byta ut den med tiden, tanig ! Klarar inte min lätta jord eller en massa rosor och träd runt sig. Kanske fodrar rosen toppenläge och lerig jord ?

John Davis är roligare, zon 6 ros, mycket vacker blomma. Vid vår nya uteplats i soligt läge mot en matta av armeringsjärn planterade jag John Davis och klematis förra sommaren. Har tre ex av rosen men min första har försvunnit under en jätteklematis. Fryser aldrig ner här, den är prydlig och lagom stor 2.5 x 1.5 m och blommar hela sommaren, doftar en del.
Övriga Kanada rosor hittar du i mina album, men de andra blir större och mycket bredare än John Davis.

Freja Balsgårdsros klarar lite tuffare läge, björkar bakom, sandig jord och fryser aldrig. Rotäkta en riktig pärla, blir ca 2.5 här, zon 5. Älsklingsros !
Annars är mina favoriter Constance Spry och Bonica Cl. finns i album/Klätterrosor, för dom har vuxit fort, fryser aldrig och är okomplicerade, klarar grannar av alla slag.
Du kan säkert skicka efter rosor nu av Rosenposten, det är bara att fråga. Ägaren är väldigt snabb och hjälpsam.