Full version: Ge mig råd
Erika i Sandviken
Jag ska flytta min stackars Astrid Lindgren som inte alls är imponerade efter denna vinter och på platsen vill jag ha en tuffing.
Platsen har vandrande skugga,är ganska fuktig och relativt skyddad.
Jag skulle vilja ha något i ett typ rostorn, så gärna något klättrande (dock ej Flammentanz) men inget "monster"

Kan John Davis vara något ?

Kajsa jag vet att du har ju flera av dom där kanadensiska klättrarna,vem anser du är vackrast och bäst?

Och jag vill som sagt inte ha något för stort.
esters-tradgard
Inte Kajsa men svarar ändå.

Var det inte Kajsa som rekomderade Balder som kort klättrare? Den är ju härdig och remonterar. Tycker rosen är riktigt söt.

Jag har Awakening vid en vägg med endast morgonsol sol fram till lunch. Den verkar må jättebra och börjar redan växa. Nu är ju min trädgård helt ny, huset byggdes 2008 så någon jätteerfarenhet har jag inte.

/ester
Ezereht
Awakening har jag här i Umeå och den doftar ju jättegott och är fin. Lite känsligare än kanadarosorna, men otroligt stark ändå, frös bort lite på längderna (av blåsten tror jag i maj när jag tog bort vintertäckningen för tidigt kanske) men basen är oskadd och kommer starkt.

John Davies tycker jag är jättefin på alla bilder, den funderar jag själv över... Är lättare att få tag i än Irma som jag också kikat på. Svärmor har den i Kalix och gillar den jättemycket. Men än har jag ingen dedikerad yta till dem, eller jo, men jag har inte idats gräva. Kanske nästa vecka när jag är lite ledig.

Det finns en röd kanadaklättare som är hemskt taggig men som doftar jättegott. Kan det var Henry Kelsey? Den har dom som "show" på smultronstället och jag snusar alltid lite på den när jag går förbi.

Jag har tror jag, John Cabot. Den växer väldigt frodigt, taggig men mindre taggig än somligt annat. Blommorna doftar inte så mycket. Frös inte ner alls i vinter.
octachoron
Jag har William Baffin, anses ofta vara den bästa av de nya kanadensiska klätterrosorna.
Den planterades förra året och den är långsam i starten så den är inte så hög än.
Men den är den ros som har klarat vintern bäst här fast den ha sämst läge så härdigheten är det inget fel på.
Söta blommor.
Erika i Sandviken
Awakening har dom här på plantskolan,men även några av kanadensarna ni nämner (tyvärr inte John Davis)
Men Awakening är vacker.
Kajsa
Awakening är jag inte nöjd med, växer såååå sakta, får ev byta ut den med tiden, tanig ! Klarar inte min lätta jord eller en massa rosor och träd runt sig. Kanske fodrar rosen toppenläge och lerig jord ?

John Davis är roligare, zon 6 ros, mycket vacker blomma. Vid vår nya uteplats i soligt läge mot en matta av armeringsjärn planterade jag John Davis och klematis förra sommaren. Har tre ex av rosen men min första har försvunnit under en jätteklematis. Fryser aldrig ner här, den är prydlig och lagom stor 2.5 x 1.5 m och blommar hela sommaren, doftar en del.
Övriga Kanada rosor hittar du i mina album, men de andra blir större och mycket bredare än John Davis.

Freja Balsgårdsros klarar lite tuffare läge, björkar bakom, sandig jord och fryser aldrig. Rotäkta en riktig pärla, blir ca 2.5 här, zon 5. Älsklingsros !

Annars är mina favoriter Constance Spry och Bonica Cl. finns i album/Klätterrosor, för dom har vuxit fort, fryser aldrig och är okomplicerade, klarar grannar av alla slag.

Du kan säkert skicka efter rosor nu av Rosenposten, det är bara att fråga. Ägaren är väldigt snabb och hjälpsam.
Erika i Sandviken
Skulle ju vara väldigt roligt med en Freja,då vår häst heter så.
Tror du Löta har den ?
Jag tycker det är så mycket roligare att få gå i roshavet och plocka det man vill ha själv.Ska försöka komma dit i början på juli tror jag,bara vädret blir bättre.

Vi har såååå kallt på nätterna nu.

Förövrigt har ju jag väldigt lerig jord,som dock är förbättrad med massor av släpkärror kompostjord samt hästskit,vissa land har jag också blandat upp med fint grus för att få dem porösare.

Men JOhn Davis kommer jag också köpa så fort jag hittar honom.
Constance Spry är jag ite jätte imponerad av,iof står den inte helt perfekt men får ändå så pass mycket sol att den borde utvecklats bättre.Den vart förra året över två meter,men den var sååå tunn,nu klippte jag de i våras och då vart den betydligt tätare.
Så jag hoppas den lever upp i år bara sommaren behagar komma...
Kajsa
Löta är så stort med hela fält av rosor, där hittar du alla sorter du vill ha och lite till.
Erika i Sandviken
Kollade Lötas sortiment och dom har inte Freja,bara Balder *suck*
Och hos Rosenposten var den slut.

och jag fattar inte att jag inte köpte John Davis när jag var på Mobackes i Bollnäs, köpte iof en hel hoper andra kanadensare,men den borde jag ju ha tagit..

Får be Per ta hem Balsagårds rosorna till Söderfors till nästa år.

Men jag letar vidare.
octachoron
Jag frågade Per om Balsgårdsrosorna när jag var där senast. Han var inte så imponerad och skulle inte ta in dem.
Däremot väntade han med spänning på deras pimpinellrosor?
Ezereht
Meh var är patriotismen? Finns det nu svenska rosor måste man väl heijja lite på dem wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon