Full version: Magnolia
irene2
Hej
jag har precis planterat en magnolia. Nu har den öppen jord under sig,det vill rötterna ha men inte jag för jag vill inte rensa så mycket.
Jag har fått ett förslag på att lägga markduk och sedan havssand på.

Är det någon som vet om det är skadligt för rötterna eller kan jag fixa fram sanden och läga på?

Iréne
Jan af Lisö
Suck, rensa runt magnolias rötter, jag förstår problemmet för jag har 14 stycken som skall rensas runtomkring...

Metoden med markduk och havssand har jag aldrig hört talas om, det som jag undrar är om inte risken är stor att havssanden innehåller salt som lackas ut och kan skada magnolias rötter ? Sen vet jag inte hur bra vattningen fungerat, unga magnolior skall vattnas rejält. Men skall du använd denna metod så ta heller vanlig grus/sand, och gräv gärna en bevattningsslang till rötterna (som du ser man gör vid nyplantering av "kommunala träd". Jag använder 3/4'' slang som jag borrar många 8 mm hål i och virar fiberduk runtomkring för att förhindra att hålen täpps).

De metoder som folk använder till magnolior är att manuellt (fingrarna) rycka bort ogräs (så gör jag fast jag är så trött på det), täckbark eller pinjebark, samt marktäckare. Vid täckbark måste man ge extra kvävegiva då förmultningsprocessen tar kväve från jorden.
Rafael
Vi har marktäckande blåbär runt vår magnolia, och den verkar trivas så länge (vi har bara haft den i par år). Det kommer en massa löv (mest ek och björk) och en del barr också. Allt är naturligt förekommande på tomten och underhållsfritt, och ogräs blir det inte.
irene2
Kanske blir det vanlig sand.
På en plantskola fick jag förslaget att använda snäckskal. Många skal blir det att plocka om jag väljer det alternativet. Jag skall fundera ett tag till så får jag se vad det blir.

Tack för förslag.
Iréne
Huggorm
Snäckskal borde lämna ifrån sig kalk, jag vet inte om det är bra eller dåligt för magnolia?
MariaS
Magnolia är kalkskyende och snäckskal läcker konstant kalk. Altså ingen bra kombination!
lenaandersson
Jag vet inte om min magnolia är en snäll sort för jag har en stjärn magnolia och jag har mark täckare som lukt viol och aklejor, och den magnolian växer mkt och bra. så den behöver i alla fall inte öppen jord. sen vill ju dom att man ska låta bli och gräva runt dom ytliga rötterna och hur ska man kunna låta bli det om man ska rensa djup gående ogräs som maskrosor tex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon