|
Hej! Jag bor i zon 5. Just nu har jag en dröm om att göra en gång från huset till grillplatsen. Vi håller på med att göra en ny gräsmatta med ny matjord osv. Först hade jag tänkt mig en enkel grusgång, men det blir kanske problem med grus som sprids ut till gräsmattan. Om man lägger en kant med sten i 2 rader, som ramar in grusgången så bör det fungera bättre. (tror jag) Hur får man stenarna att ligga i stabilt läge utan att vicka in eller ut? Hur djupt bör man gräva? Jag har även planerat att göra en cirkel med grus och även den men en kant av sten som ramar in för att hålla gruset på plats. Kan jag förverkliga min idé, eller ska jag grusa mina planer direkt? Är det någon som har gjort något liknande som vet? Jag vill ej lägga ner massor med jobb på något som blir fult efter några år. Marie.
Här där jag bor, är normen 30cm bärlager för gångar, uppfarter, altaner o.s.v.
För vägar hus och andra "tunga" saker, bör bärlagret vara 60cm, för att vara frostfritt. Normerna kan du hitta hos din bygnadsnämnd. Följer du dem, kommer stenarna att ligga stilla utan att vicka.
Det borde väl funka att gräva ur 25-30 cm, lägga markduk, stenkross som bör vibreras och där på sand som också bör vibreras. Lägg sedan stenarna och gruset emellan raderna.
Nu vet jag inte men kanske kan det vara bra med ett lager markduk ovanpå sanden så att stenlagret inte trampas ned i sanden. Det är ju i alla fall därför man lägger markduken mellan jordlager och stenkross.
Stenen SKA trampas ned i sanden, för att ligga stilla. Själva gånggruset behöver bara vara 5cm tjockt lager, om man gör som jag beskrivit ovan=samma djup som sättsand och sten altså.
CITAT (MariaS @ 09-06-2009, 21:48)  Stenen SKA trampas ned i sanden, för att ligga stilla. Själva gånggruset behöver bara vara 5cm tjockt lager, om man gör som jag beskrivit ovan=samma djup som sättsand och sten altså. Hej och tack för alla svar! Jag har även tänkt lägga ett lager stenmjöl eller grus närmast husgrunden, ca 30cm bredd (vi har källlare). Har du något tips vad man kan använda för att skilja gruset från gräsmattan. Skulle vilja slippa lägga plattor runt hela huset. Bör man även här gräva 30cm djupt och lägga markduk. Undrar även om den sk. grusgången ska vara 80cm bred hur mycket extra bör man gräva ut eller är det ok om kantstenen ligger kloss mot gräsmattan.
Om du ska lägga ett material mot husväggen, bör det vara mindre vattenhållande än stenmjöl! Stenmjöl är jättebra om man vill ha tjälsättning eller fuktskador. Då är det bättre med grus, det räcker med 2-3mm, för att det ska vara dränerande.
Det finns många sätt att avgränsa gräsmatta mot grus. Kantsten, grön plastremsa, galvad plåt, hemmagjorda videmattor... ja det är faktiskt bara fantasin som sätter stopp där, men billigast och enklast är nog att helt enkelt lägga en bit markduk mot gräset (lodrätt) och ca 20-30cm djupt.
Jag tror inte du behöver gräva så värst djupt, för att få bort eventuell jord vid husväggen. Troligtvis ligger det redan en dränering där och då brukar ett dränerande lager ligga 10-15cm under rabattjorden - om den inte försvunnit ner i dränlagret förstås - .
Är du säker på att du bara vill ha 80cm brett? Om du t.ex. ska köra en skottkärra där, utan att behöva balansera, så bör gången hålla minst 90cm. Detta är också en bredd man behöver ta hänsyn till om ngn med rullstol dyker upp. 90cm är en norm som ligger till grund att de flesta trädgårdsplattor är 30x30cm. Fundera en gång till på det måttet.
Naturligtvis kan du ha plattor/stenar kant i kant mot gräsmattan. Men vill du få en skön övergång mellan platta och gräs, så sätter du plattan så ovansidan på plattan kommer ca 3-5cm ovanför gräsets rotfilt. Då slipper du dels att gräset växer ut på plattorna och sen är det inte högre, än att du kan köra med ena hjulet på gräsklipparen ovanpå plattorna, för att få en snygg höjd på det omkringliggande gräset.
CITAT (MariaS @ 09-06-2009, 23:47)  Om du ska lägga ett material mot husväggen, bör det vara mindre vattenhållande än stenmjöl! Stenmjöl är jättebra om man vill ha tjälsättning eller fuktskador. Då är det bättre med grus, det räcker med 2-3mm, för att det ska vara dränerande.
Det finns många sätt att avgränsa gräsmatta mot grus. Kantsten, grön plastremsa, galvad plåt, hemmagjorda videmattor... ja det är faktiskt bara fantasin som sätter stopp där, men billigast och enklast är nog att helt enkelt lägga en bit markduk mot gräset (lodrätt) och ca 20-30cm djupt.
Jag tror inte du behöver gräva så värst djupt, för att få bort eventuell jord vid husväggen. Troligtvis ligger det redan en dränering där och då brukar ett dränerande lager ligga 10-15cm under rabattjorden - om den inte försvunnit ner i dränlagret förstås - .
Är du säker på att du bara vill ha 80cm brett? Om du t.ex. ska köra en skottkärra där, utan att behöva balansera, så bör gången hålla minst 90cm. Detta är också en bredd man behöver ta hänsyn till om ngn med rullstol dyker upp. 90cm är en norm som ligger till grund att de flesta trädgårdsplattor är 30x30cm. Fundera en gång till på det måttet.
Naturligtvis kan du ha plattor/stenar kant i kant mot gräsmattan. Men vill du få en skön övergång mellan platta och gräs, så sätter du plattan så ovansidan på plattan kommer ca 3-5cm ovanför gräsets rotfilt. Då slipper du dels att gräset växer ut på plattorna och sen är det inte högre, än att du kan köra med ena hjulet på gräsklipparen ovanpå plattorna, för att få en snygg höjd på det omkringliggande gräset. Hej igen! Jag har även funderat på att lägga ner en tryckimpreg. bräda (på höjden) som avgränsning mellan grus och gräsmatta runt huset. Det kan väl hålla i några år förhoppningsvis. Tack för tipsen och God Natt!
CITAT (Öjebyn @ 10-06-2009, 00:11)  Hej igen! Jag har även funderat på att lägga ner en tryckimpreg. bräda (på höjden) som avgränsning mellan grus och gräsmatta runt huset. Det kan väl hålla i några år förhoppningsvis. Tack för tipsen och God Natt! Om du ska lägga en tryck, kolla då så att det är A-klass. Den är avsedd för att ligga i marken i många år.
Källtorpet L&T
10-06-2009, 10:30
CITAT (MariaS @ 10-06-2009, 11:10)  Om du ska lägga en tryck, kolla då så att det är A-klass. Den är avsedd för att ligga i marken i många år. det kan vara svårt att få tag på A-klassat virke, det är inte alla brädgårdar som tar hem sånt.. om du inte får tag på A-klass så kan du "förstärka" impregneringen.. om det inte är tokbråttom med att få dit gränsplankan.. se till att plankan har torkat skapligt, den behöver inte vara helt torr.. köp kokt linolja och lacknafta, blanda 80/20 linolja/lacknafta.. stryk in plankan en åtskilliga gånger så att den blir "mättad" av oljan.. jag brukar stryka en gång om dagen, ca 10 dagar.. stolpar som man ska ha i mark kan man ställa med nedre delen i en hink som man har den blandningen i, träet suger upp oljan och då får man olja ända in till kärnan..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|