|
Hasse_h
09-06-2009, 05:42
Som en del kanske sett så håller jag på att bygga mur och lägga sten. Det är en del i att göra om en hopplös skuggig framsida där vi hade problem med vatten som inte rann undan och en sluttning som inte gick att använda till nåt alls. Efter ett dräneringsarbete så pågår nu omvandlingen. Problemen att brottas med är tung lerjord, ytligt berg och sprängsten, tegelkross i mängder. Projektet innehåller att bygga en stödmur mot en häck som avgränsar mot en cykelbana på husets framsida, stenlägga hela ytan mellan stödmuren och huset fram till dräneringen, byta stensättning på entrégången, bygga en pergola över entrégången och plantera nån klätterros där. Kanske det kommer mer. Så här ser det ut idag:  Vill du följa hur vår framsida växer fram så kolla gärna in på denna länk!
Ser ut att kunna bli riktigt snyggt!
Hasse_h
29-06-2009, 22:55
Nu är muren klar. Fick tyvärr ryggskott så arbetet låg nere ett par veckor kring midsommar. Men nu har stenflisen och markstenen anlänt, så nu är det dags för del 2 i projektet, att lägga markstenen!
Akta ryggen! Det blir snyggt även om det får ta lite tid!
kollonikompis
30-06-2009, 19:49
Jag kollade hemsidan. Verkligen seriöst... Absolut! Det är ju inget litet bygge! Snarare en STOR förändring!
Starkt jobbat!
kloka_elin
04-07-2009, 05:44
Heja, heja!!
Det kommer att bli dunderfint när det är klart, och det kommer att vara värt all möda. Har just genomgått ett liknande projekt, gjorde framsidan förra året och i år baksidan... Vet allt om trötta muskler, men det blir så fint, så fint!
Hasse_h
13-08-2009, 15:25
Ja det går framåt. Nu är steg 1 o 2 i projektet klart, markstenen ligger på plats och kryddrabatten har fått lite växter. Men varför ska man vila, nu tar vi tag i den andra slänten på andra sidan entrégången...! Så här såg det ut igår:
Hasse_h
14-08-2009, 05:16
Konstigt, jag länkade ju till den..? Jaja, provar igen...
Hmmm  tror jag sagt det förut... vad ska du göra sen
Hasse_h
14-08-2009, 10:57
Sen...? Närmast på tur är det slänten på högra sidan om entrégången i bilden. Det ska byggas en mur för att skapa en terasserad rabatt ovanför några rhododendron som står nedanför (syns dåligt på bilden). Därefter ska det snickras en rosportal tvärs över entrégången, plintarna sitter redan på plats i marken.
blomkronan
14-08-2009, 11:20
 Vilken slit  Men... MYCKET fint blir det Tänk om man hade haft en grävskopa Där kommer du få många sköna stunder  det är värt jobbet
Hasse_h
14-08-2009, 22:48
Ja, belöningen kommer. Känner ingen stress heller nu när den största delen av projektet är klart. 9-årige sonen tycker det är fantastiskt kul också, nu kan han leka på framsidan av tomten, alltifrån köra radiostyrda bilar på uteplatsen till att leka riddare eller soldat som balanserar på muren när han försvarar tomten mot fiendens angrepp....
CITAT (Hasse_h @ 14-08-2009, 11:57)  Sen...? Närmast på tur är det slänten på högra sidan om entrégången i bilden. Det ska byggas en mur för att skapa en terasserad rabatt ovanför några rhododendron som står nedanför (syns dåligt på bilden). Därefter ska det snickras en rosportal tvärs över entrégången, plintarna sitter redan på plats i marken. Menade förstås stensättning hos mig...
Hasse_h
18-08-2009, 12:34
Ja... just det... när jag ändå är uppvärmd så...
officinalis
18-08-2009, 20:48
Snyggt men lite väl mycket grått och för lite grönt enligt min smak
Hasse_h
18-08-2009, 22:31
Smaken är ju som en bakre kroppsdel. Hela huset som inte syns på bilderna, men som ligger på andra sidan dräneringsdiket, är målat i grönt.... sen så är rabatten nyplanterad, det kommer nog växa upp så det räcker. Till våren ska det införskaffas krukor/tunnor som ska ställas ut och fyllas med diverse grönt.
esters-tradgard
19-08-2009, 19:16
Det blir ju kanonfint!!! Va duktig du är.
Hasse_h
20-04-2011, 22:19
Ja som en liten uppföljning, så här blev det när alla murar var klara.
KatteLatte
21-04-2011, 06:00
Jättesnyggt!
Hasse_h
21-04-2011, 07:20
Tackar! Och så här såg det ut lite senare på sommaren när portalen var klar, häcken grön och grillen tänd:  och en vy utifrån cykelbanan in mot uteplatsen  Förhoppningsvis kan det bli nån bild till sommaren med blommande rosor på portalens sidor.
*Stintan*
23-04-2011, 11:04
Snyggt men varför har ni trall på en bit? Det ser lite märkligt ut.
Kullatorpet
30-04-2011, 20:05
Bra jobbat, riktigt fint underarbete ! Det är det som ger ett fint slutresultat. Ser fram emot sommarbild på rosportalen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|