Full version: Isolering
Jonson
Ber om ursäkt om någon retar sig på mina 1000 inlägg som poppar upp, har fyllt på växhus forumet ganska bra, men är helt ny med växhus och ser fram emot det mycket. Vi tänkte i förberedande syfte förbereda för att ha övervintrande växter i huset. Fick tag i sån bygg isolering(frigolit) som man använder när man bygger hus grunder. Räcker det att gräva ca 50 cm och sedan klä hålet med frigoliten? behöver man inte göra några hål i den för eventuellt överskotts vatten? Eller om vi börjar från början hur gör man?
/Simon
Ywonne
Jag har inget bra svar på din fråga...jag ville bara säga att jag tycker det är jättebra att du frågar...för vi ska snart börja gräva för mitt växthus...
Vi ska "bara" göra grunden i år...och bygga färdigt nästa år...
Så om du ställer alla bra frågor så slipper ju jag flirting.gif
Jonson
Du kan ju fråga mig sen för jag ska ha det klart till hösten kan ta lite bilder på arbetet smile.gif

CITAT (Ywonne @ 09-06-2009, 13:00) *
Jag har inget bra svar på din fråga...jag ville bara säga att jag tycker det är jättebra att du frågar...för vi ska snart börja gräva för mitt växthus...
Vi ska "bara" göra grunden i år...och bygga färdigt nästa år...
Så om du ställer alla bra frågor så slipper ju jag flirting.gif

MariaS
JAg grävde först ur det djup som jag ville ha som odlingsdjup + 30cm extra. Sen la vi ut markduk i hela hålet.

På de nedersta 30cm fyllde jag/vi 16-32mm bergkross. Ovanpå bergkrossen murade vi upp en mur med isoleca (Borde fungera med frigolit direkt) Sen fyllde vi upp allt med jord invändigt och lera utvändigt.

Ingen tjäle och inget överskottsvatten!
asaleo
Lite information om isolering.
Isolering under mina jordsäckar gjorde jag enligt bifogade bilder.
70 mm "grundfrigolit" ( hård frigolit) täcktes med sand och grus.
Jag lade värmekabel i sanden ovanpå frigoliten.
Dyrt men fungerar bra.
Sedan lade jag betongplattor över.
Växthusgrunden är lecablock som synes.
Rören som kommer in under grunden är pvcrör för vatten och elkabel lagd i vattenslang.
Hälsningar
Asaleo
Ywonne
CITAT (Jonson @ 09-06-2009, 15:01) *
Du kan ju fråga mig sen för jag ska ha det klart till hösten kan ta lite bilder på arbetet smile.gif

Jaaa, jättebra med bilder...Peter beställde lecablock och cement i går...kommer imorgon...så nu kan vi börja gräva när vi vill yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon