lotlin
jag har en magnolia som har 2-3 år på nacken. det har kommit rätt så många blommor på den i år, men blommorna blir liksom bruna och slår inte ut. dom vissnar innan.
jag har precis tagit över trädgården som de står i och magnolian står liksom på ett berg med inte allt för mycket jord omkring sig, kan jag tänka.
kan det vara så att den får för lite gödning och/eller vatten?
vill ju gärna att den ska trivas lite bättre...
Jan af Lisö
Du skriver inte vad det är för magnolia, hur stor den är och var den står, geografiskt (vilken zon).

Det kan hända att unga magnolior inte orkar slå ut sina första blommor utan satsar på att utveckla rötter samt grenar/skott. Ser bladen och tillväxten friskt ut så finns det inget att oroa sig för.
Anders zon 1
Kan det möjligen vara så att knopparna/blommorna frusit? Det har ju varit rätt mycket nattfrost den här våren och försommaren på många platser i Sverige.
lotlin
efter lite forskning har jag fått fram att det borde vara en buskmagnolia. som är ca70 cm hög och 1meter drygt, ubredd.
den står i zon 3.
jegi
Buskmagnolian är då den törstigaste av mina magnolior och stalltipset blir vattenbrist. Min har också någon intorkad blomknopp och även intorkade blad tidigare i år och det blev bättre när jag vattnade. Nu är det väl inte lika torrt men dit med slangen du!
lotlin
här ska vattnas!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon