Full version: guava
4:an
Jag har ett guavaträd som jag frösått av frö från Filippinerna. Nu har det blivit ganska rejält och bor i en stor kruka. På sommaren har det stått på min inglasade balkong men i år har jag tagit ut det till kolonin. Jag har för mig att jag läste någonstans att det tål minusgrader. Är det någotn som någon känner till??
Huggorm
Så här skrivs det på wikipedia:

"Mature trees of most species are fairly cold-hardy and can survive as low as 5 °C (41 °F) for short periods of time, but younger plants will not survive."

Minusgrader kommer alltså dräpa plantan omgående. Men dom växer ju naturligt runt ekvatorn, så dom behöver förmodligen inte någon övervintring?
Alexander-VG-zon3
intressant text. bara det att min frsösådda planta (ca 10-15cm hög). har stått ute sedan början av april (har dock tagit in vid frostnätter) men den har klarat utan skydd flera nätter under +5c och nära frost. och jag har också haft den ute i ''nära frosttnätter'' under hösten-vintern. när jag sedan tog in den för vintern så övervintrade jag den inne i rumstemp med extra ljus och det har funkat jätte bra. det som händer är att den fäller bladen i lågtemp men överlever gör den. och den kan övervintra i en temp på +5c +25c och ljuset är viktigt.

men sedan är det en tropiks-subtropisk växt så den behöver inte kyla alls. och kan som sagt övervintras i rumstemp utan problem men den tål ner till +1c. men man behöver ju inte ha den ute bara för det ska så va utan för att den inte ska tappa bladen är det bra att man tar in den innan det blir +5c +10c under långtid.

här är bra info om guava
http://www.crfg.org/pubs/ff/guava.html

nu till frågan den bästa övervintring tror jag är i en temp på +15c +20c och hög fukt och extraljus.
MariaS
Min numera fyra år gamla guava sköts om som citrusarna. Ute på sommaren så länge jag vågar och varmväxthus på vintern (+4 - +10).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon