intressant text. bara det att min frsösådda planta (ca 10-15cm hög). har stått ute sedan början av april (har dock tagit in vid frostnätter) men den har klarat utan skydd flera nätter under +5c och nära frost. och jag har också haft den ute i ''nära frosttnätter'' under hösten-vintern. när jag sedan tog in den för vintern så övervintrade jag den inne i rumstemp med extra ljus och det har funkat jätte bra. det som händer är att den fäller bladen i lågtemp men överlever gör den. och den kan övervintra i en temp på +5c +25c och ljuset är viktigt.
men sedan är det en tropiks-subtropisk växt så den behöver inte kyla alls. och kan som sagt övervintras i rumstemp utan problem men den tål ner till +1c. men man behöver ju inte ha den ute bara för det ska så va utan för att den inte ska tappa bladen är det bra att man tar in den innan det blir +5c +10c under långtid.
här är bra info om guava
http://www.crfg.org/pubs/ff/guava.htmlnu till frågan den bästa övervintring tror jag är i en temp på +15c +20c och hög fukt och extraljus.