corey
Lägg in era bilder på härliga och lyckade kompositioner där två eller flera växter passar så där magiskt fint ihop.

Jag vill bli HÄNFÖRD och INSPIRERAD!

Det här gillar jag nu:
Iris och kaprifol med foderblad i precis samma brunröda nyans.
stennie
Från förra året

Dahlia,Tagetes och Aster
Gunilla T
Stennie, dendär bilden kommer jag ff ihåg - otroligt vacker kombination!
diva&hero
Fina bilder!!
Här kommer en bild på min balkonglåda som jag tycker är fin. Gillar rosa, vitt och blått ihop, gärna lite ljusa romantiska färger.
kasam
Kul o vacker tråd!!!
På Stennies bild händer mycket, men den är ändå väldigt harmonisk i mina ögon. wub.gif
Ja, för jag är nog sådan att jag hellre väljer det lite lågmälda och "småputtriga" än det riktigt storslagna (samtidigt som jag kan tjusas av det storslagna o beundra det häftiga i andras trädgårdar).
Jag gillar min örtagård väldigt mycket. Här samsas flera olika växter och det ser också väldigt olika ut beroende av väder o vind, ljus osv. Några exempel:

Örtagården Blodtopp - Sanguisorba officinalis, Himmelspira (rysk salvia) - Perovskia atriplicifolia och Anisisop - Agastache foeniculum<br />Foto: Sommaren 08<br />

I mina ögon... vackert! Foto: Sommaren 08

Mulet och blåsigt i örtagården Nu blev det rätt mörkt o dramatiskt...<br />Foto: Sommaren 08

Gunilla T
[attachment=36206:DSCN08450001.JPG]

Primula sieboldii samt Hosta "Whirlwind"
corey
Kasam och GunillaT! Precis alldeles underbart!
Pernilla & Lars
Budleja tillsammans med silvermalört samt kaukatisk förgätmigej Jack Frost tillsammans med Silverax Brunette är två kombinationer som blivit riktigt bra tycker jag.

smiley_small_hug.gif

[attachment=36405:Budleja_...mal_rt_2.jpg]

[attachment=36406:Brunette...ck_Frost.JPG]
Irene_L
Här kommer några kombinationer som jag har haft:

Ettårig vallmo "The Giant" ihop med lavendel:
[attachment=36412:vallmo2_the_giant.JPG]

Mörk pionvallmo med silverarvens silvriga blad i bakgrunden:
[attachment=36408:pionvallmo_m_rk.JPG]

En okänd lilja ihop med tagetes och rosen "Rumba":
[attachment=36407:lilja_ok_nd.JPG]
katah
meeeer sånt här !

TAck för trådsstartaren !
kasam
CITAT (katah @ 15-06-2009, 12:25) *
meeeer sånt här !

TAck för trådsstartaren !

Instämmer!

Inte från min egen trädgård: Här är två bilder från England, en underbar trädgård i Peak District med helt andra förutsättningar än min lilla stadsträdgård. Inspirerande vad gäller växtkombinationer, men även annat såsom sol-skugga och vatten-sten-växtlighet.

Trädgård i Peak District - England Foto: Sommaren 07

Trädgård i Peak District - England Foto: Sommaren 07

tepa
Hej

Här ska Tepa visa er några av sina växtkompositioner. Först Pensée och Lammöra bakom. Sedan Tjärblomster (ogräs) och Nepeta. Tycker att blålila och cerise går så bra ihop. Sedan Lupin med en vacker granhäck bakom och så Blåbladig Funcia , Rödbladig Astilbe med Silverarv vid sidan. Sist Höstsilverax med Stormhatt bakom. Fint va ?

Hälsn Tepa
carmar
[attachment=37005:P6010025.JPG][attachment=37006:bl_gulvit.JPG]
4:an
[attachment=37874:P1010418.JPG][attachment=37876:P1010419.JPG]här kommer lite av mina kombinationer i gult och blå/lila....

[attachment=37877:P1010422.JPG]
skogstroll
vad fint! jag köper bara det jag tycker om så för mig blir det en bra komposition rolleyes.gif fat jag ska glesa ur lite för det börjar bli trångt!

[attachment=37878:djungel.jpg]
Platinum
Lammörat med sina grågröna blad tycker jag bildar spännande kontraster mot andra växter så går mer i den gulgröna skalan.

Irene_L
Det här tycker jag blev en fin kombination:
[attachment=37958:klematis...rnflocka.jpg]
Klematis Piilu och ljus stjärnflocka.
mojan
Bidrar med en bild från Sölvesborg slott. Jag har alltså inte gjort planteringen men det var helt utsökt! Den som anlagt den får gärna känna sig stolt. Ljusblå näva, mörkröd stjärnflocka, lila stäppsalvia (?), röllika (?) i olika gula och orange toner.

[attachment=37959:DSC03725.JPG]
kina3
CITAT (Irene_L @ 10-07-2009, 22:28) *
Det här tycker jag blev en fin kombination:
[attachment=37958:klematis...rnflocka.jpg]
Klematis Piilu och ljus stjärnflocka.

Superfin!
Behöver titta på lite vackra foto nu i kylan...här kommer ett....[attachment=45873:P1010392.JPG]

hittade detta också! [attachment=45874:P1010394.JPG]
Krolliljan
Så fina bilder wub.gif Vad jag längtar efter sommaren nu.

Ett par bilder från mig:

Vitt och lila tycker jag är vackert.

Den skira Fänrikshjärtat och den blekgule nunneörten tycker jag liksom bara älskar varandra
Jag blir varm i hjärtat och längtar alldeles förtvivlat efter vår och värme....
Monarda
Samma här. Man längtar så det gör ont i själen!
Här är en komposition som jag blev rätt nöjd med där bladen talar mer än blommorna.

[attachment=45880:P8150480a.jpg]
Jättefint! De långa lansettliknande bladen till vänster....vad är det??
Monarda
Tack! Det är en vit strandiris men den har inte behagat blomma än på detta ställe.
Och det gör faktiskt inte så mycket för bladen är väldigt eleganta.
Christina i Taxinge~
Såna här inspirationstrådar är underbara! tummenupp.gif

Några bidrag från mig:

[attachment=45883:_rtdill.jpg]

[attachment=45886:sek.jpg]

[attachment=45885:gulvit.jpg]

Monarda
Den där nejlikan du har på mittersta bilden Christina, den brukade jag ha för flera år sedan. Ser att Impecta har den under namnet Black and White Chianti. Tyvärr klarar den inte vintrarna här. Övervintrar den hos dig?
Här är en annan nejlika som klarat i alla fall två vintrar än så länge, svavelnejlikan Yellow Harmony. Den är så himla söt och passar så bra ihop med den mörka rudbeckian Cappuccino som syns i bakgrunden.
[attachment=45891:P7290332a.jpg]
Irene_L
Lite blomsterkombinationer från i somras:
[attachment=45890:vallmo_f..._antique.jpg]
Egensådd vallmon "Flemish Antique" (ettårig) tillsammans med rosa myskmalva.

[attachment=45889:sm_rboll_min.jpg]
Egensådd smörboll ihop med iris.

[attachment=45888:purpursp...e_vallmo.jpg]
Egensådd purpursporre och ettårig vallmo.

[attachment=45887:petunior.jpg]
Egensådda petunior i olika färger.

Åhhh vad jag längtar tills vi är där igen! wub.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Monarda @ 03-01-2010, 19:09) *
Den där nejlikan du har på mittersta bilden Christina, den brukade jag ha för flera år sedan. Ser att Impecta har den under namnet Black and White Chianti. Tyvärr klarar den inte vintrarna här. Övervintrar den hos dig?
Här är en annan nejlika som klarat i alla fall två vintrar än så länge, svavelnejlikan Yellow Harmony. Den är så himla söt och passar så bra ihop med den mörka rudbeckian Cappuccino som syns i bakgrunden.
[attachment=45891:P7290332a.jpg]

Den svartvita Hedvignejlikan klarade sig i tre år här hos mig, men blev bara mindre & mindre för varje år.
Det var några riktigt milda vintrar som antagligen gjorde sitt till.
Nu har jag den inte kvar längre och eftersom jag inte ids hålla på med sådder längre lär jag väl aldrig ha den mer.
Hmmm.......bara för att det lät så ödesmättat - "aldrig ha den mer" - så blev jag nästan sugen på att så den igen! giggle.gif
Den var verkligen speciell.....

officinalis
Palsternacka och Bladamarant

Palsternacka & Amarant

Eva St
Här kommer ett par bidrag från mig som minner om sooooooommar coolgleam.gif
Visst längtar man så det nästan gör ont men snart är vi där

[attachment=45899:mer_plym...buske_40.JPG]

[attachment=45900:sommarbukett_35.JPG]

karen
Tack alla för den här underbara tråden!
Bidrar här med en bild från en av mina första mer lyckade planteringar - en av de första jag gjorde som trädgårdsägare faktiskt... smile.gif

[attachment=45901:DSC00857.JPG]

Vinröd viticellaklematis (köpt innan jag förstod att man skulle komma ihåg vad de heter...), ljusblå riddarsporre (fådd av syrran - min trädgårdsguru), rödbladigt höstsilverax (underbara!) samt vippspirera (fådd av en forna studiekamrat som en 10 cm stor planta - numera utsliten i panik då jag insåg att den precis tänkte invadera hela rabatten med rotskott överallt sweatingbullets.gif )
Christina i Taxinge~
[quote name='Eva St' date='04-01-2010, 02:47' post='1147836']
Här kommer ett par bidrag från mig som minner om sooooooommar coolgleam.gif
Visst längtar man så det nästan gör ont men snart är vi där
[attachment=45899:mer_plym...buske_40.JPG]

Men kära jestanes! ohmy.gif
Vad är det för ros du har på denna bild!?
Den växer så....speciellt!
Hur har du fått den så tät???
Helt fascinerande!
Berätta!
Krolliljan
Har svårt att hitta en bra bild där man kan se hur vackert gulbladig smällspirea står mot lite mörkare gröna växter i skuggan.
Hittade bara denna.

[attachment=45904:IMG_0001_592.JPG]
Eva St
Jodu Christina visst har den blivit tät men lite fusk är det ju för det är en vanlig Flammentanz klängros som jag planterat bredvid en vanlig grön buske som jag tyvärr inte vet namnet på men busken såg tråkig ut utan blommor och rosen flyttade jag dit eftersom den såg klen och tråkig ut där den stod tidigare och tillsammans blev de ju ett riktigt lyckat resultat tycker jag det enda jag behöver göra är att klippa in busken hela tiden så inga grenar sticker iväg

[attachment=45905:mer_plym...buske_40.JPG]
rissen
CITAT (kina3 @ 11-07-2009, 00:14) *
Superfin!

Urläckert! Tack för denna tråd

Lägges till i min inspirationsmapp.
Christina i Taxinge~
CITAT (Eva St @ 04-01-2010, 12:51) *
Jodu Christina visst har den blivit tät men lite fusk är det ju för det är en vanlig Flammentanz klängros som jag planterat bredvid en vanlig grön buske som jag tyvärr inte vet namnet på men busken såg tråkig ut utan blommor och rosen flyttade jag dit eftersom den såg klen och tråkig ut där den stod tidigare och tillsammans blev de ju ett riktigt lyckat resultat tycker jag det enda jag behöver göra är att klippa in busken hela tiden så inga grenar sticker iväg
[attachment=45905:mer_plym...buske_40.JPG]

WOW!!!!!!! biggrin.gif
Superhäftigt!
Har du inga fler bilder på detta "underverk"?!
Jag skulle vilja se från flera håll.....
*såååååå avundsjuk!* biggrin.gif

Eva St
Jomenvisst här kommer några till

[attachment=45934:honungsr...grund_35.JPG]

[attachment=45935:mer_plym...buske_40.JPG]

[attachment=45936:Honungsr...buske_30.JPG]
pebblelake
Här är en kombo som jag gillar,parasollbladen mot dom höga irisarna.
Kajsa
Vilka ljuvliga rosbilder Eva, en Flammentanz som du tuktar, roligt rose.gif
Vad många härliga bilder ni visar här, ja nu känns våren låååångt borta.
Här några bilder från mig.

Klematis General Sikorski och Bonica Cl. mm

Flammentanz och klematis Jackmanii Purpurea

Rosorna Freja och Constance Spry lika höga i sommar

En massa rosor och pionen Bowl of Beauty längst till höger

Praktnäva och Mary Rose mm
Eva St
Åhhh vilka härliga bilder Kajsa man blir ju alldeles sjuk av längtan till sommaren

Det är väl inte Flammentanzen jag tuktar så mycket utan snarare den gröna busken den växer i. Den håller jag in med järnhand. Flammentanzen putsar jag väl lite mer på så det inte ranglar iväg för långa skott som inte går att leda in i busken
På ett foto fanns två rosor....freja och constance spry....vilken av dem är det som ser ut som en marsipanros...den ljusa, fluffiga rosen??? Blev förälskad !!! wub.gif
Kajsa
CITAT (4:an @ 05-01-2010, 17:36) *
På ett foto fanns två rosor....freja och constance spry....vilken av dem är det som ser ut som en marsipanros...den ljusa, fluffiga rosen??? Blev förälskad !!! wub.gif

Den ljusa rosen är Constance Spry, David Austins första ros från 1961, blommar en ggn och doftar starkt. Zon 4 ros och blir ca 3 m hög.

Constance Spry
Tack! Det namnet kommer jag inte att glömma....har en lista till inköpsrundan...!!
Helen i Piteå Zon 5
Helt underbara bilder ni visar wub.gif
Irene_L
Åhhh så underbart att se så härliga bilder! wub.gif
Här kommer det några fler från mig:

[attachment=45979:l_jnadshj_rta_mm.jpg]
Löjnadshjärta, tulpaner och pingsliljor.

[attachment=45978:lavendel_s_mntuta.jpg]
Lavendet och sömntuta

[attachment=45977:ekorrkorn.jpg]
Ekorrkorn med bl.a sommarklätt.

[attachment=45976:purpursp...e_vallmo.jpg]
Purpursporre tillsammans med ettårig vallmo

[attachment=45973:pelargon_petunia.jpg]
pelargon och petunia

[attachment=45972:altanampel_stor.jpg]
Petunior och penseér
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon