Full version: Sköta Pioner
perre
Satte 3 st Luktpioner för ca 5 veckor sedan och undrar hur jag ska få lite fart på dom.
Dom är planterade i rosjord med lite narurgödsel i söderläge.
Kommer dom att blomma första året ?Om inte hur många år tar det! ( ser inga knoppar på dom än.
Sorten heter "Wopper" något och är med ca 4 skälkar och ca 25 cm höga.
Hur
CillaM
Troligtvis kommer de inte att blomma på 3-5 år, de kräver tid för att etablera sig ordentligt. Men du kan ha tur och få tidigare blomning. Ser du inga knoppar nu så lär de inte blomma i år heller. Har du planterat dom enligt rekommendationerna, relativt grunt men i en vid grop så sköter de sig mer eller mindre själva i många år framöver.
lavendelgården
AoO är att plantera grunt. Rotklumpen ska inte ner mer än ca 5 cm -annars får man vänta tills den jobbat sig upp. Ingen fara att plantera om den, om du grävt ner den för djupt. Tror säkert den kommer att blomma nästa år om det är fyra stänglar. Lycka till
Åsa
perre
CITAT (lavendelgården @ 09-06-2009, 20:22) *
AoO är att plantera grunt. Rotklumpen ska inte ner mer än ca 5 cm -annars får man vänta tills den jobbat sig upp. Ingen fara att plantera om den, om du grävt ner den för djupt. Tror säkert den kommer att blomma nästa år om det är fyra stänglar. Lycka till
Åsa

Oj ! Jag har planterat dom relativt djupt! Eller så djupt som jordklumpen var i krukan jag köpte dem i! Vad göra????? crying.gif
CillaM
CITAT (perre @ 09-06-2009, 21:31) *
Oj ! Jag har planterat dom relativt djupt! Eller så djupt som jordklumpen var i krukan jag köpte dem i! Vad göra????? crying.gif

Gör som så, ta en grepe och stick ner vid ena kanten på växten, lyft upp lätt, inte helt, och knôka ner jord under. Eller gräv upp, gör gropen grundare, plantera och strössla sedan jord över själv rötterna, så att de liksom ser ut att försvinna ur sikte. Och det kommer ta några år innan de blommar, men det är det klart värt!
perre
CITAT (CillaM @ 09-06-2009, 21:59) *
Gör som så, ta en grepe och stick ner vid ena kanten på växten, lyft upp lätt, inte helt, och knôka ner jord under. Eller gräv upp, gör gropen grundare, plantera och strössla sedan jord över själv rötterna, så att de liksom ser ut att försvinna ur sikte. Och det kommer ta några år innan de blommar, men det är det klart värt!

Ok! Jag tar och provar på det dära med grepen!!! Låter enklast! Hur gör man med dom på vintern??? Har hört att man ska täcka runt plantorna??? Stämmer det?? Och ska jag vattna mycket nu eller låta det torka upp i gropen ????
CillaM
Låt pionerna vissna ner och till våren tar du bort de grenar som ligger på marken från pionerna. Ingen täckning. Du kan behöva vattna lite extra de närmaste veckorna, det skadar inte. Men huvudsaken är att pionerna får sol och värme.
perre
CITAT (CillaM @ 09-06-2009, 22:12) *
Låt pionerna vissna ner och till våren tar du bort de grenar som ligger på marken från pionerna. Ingen täckning. Du kan behöva vattna lite extra de närmaste veckorna, det skadar inte. Men huvudsaken är att pionerna får sol och värme.

ok, Tack så mycket för svaren smile.gif Är ny här på forumet och i trädgården också för den delen! Kul
Får väl återkomma med fler frågor om det behövs
CillaM
Dåligt hyfs på mig. Glömde att hälsa dig välkommen hit!
perre
CITAT (CillaM @ 09-06-2009, 22:24) *
Dåligt hyfs på mig. Glömde att hälsa dig välkommen hit!

Tack!! smile.gif

renate
Välkommen hit Perre,pioner är alltid värd att vänta på man blir rikt belönat med vackra blommor.Jag har också nyplanterade luktpioner,de är ganskar liten ännu.Jag undvika ko eller hästgödsel till pioner.Kompost och benmjöl tar jag.Jag läste att de inte gillar stallgödsel.Lycka till med pionerna.
[attachment=36264:2009_06_...__Large_.JPG]
Ciczi
Jag har två vanliga bondpioner i trädgården och de planterade jag bara och sedan har jag inte gjort mer med dem. De klarar sig så fint själv. Däremot brukar jag få täcka dem lite på vintern av en enda anledning. Vi har ofta barfrost här och ingen jämn frostperiod. Det kan variera från 5 plusgrader och sedan dyka ner till 10 minus på ett par dagar (endast riktigt kallt under en kort period). När denna perioden kommer är pionerna oftast så långt komna så att de nya skotten sticker upp en bra bit. Då täcker jag med lämpligt material för att de inte ska ta skada.

Om det behövs vet jag inte men bättre safe than sorry.

//Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon