MayaLisa
09-06-2009, 20:17
...inom en ungefärligt område mellan Väddö - Uppsala - Stockholm, nån som vet?
Närmaste välsorterade Zoo-affär.
DragonLady
10-06-2009, 10:53
Letar också efter dem.. hoppas det finns någon i år som har.. förra året var det inte någon zoo butik runt göteborg som hade..
Undrar varför de är så svåra att få tag på
Det är importförbud på en del karpfiskar pga att de kan vara bärare av sjukdomar som kan smitta våra vilda fiskar (koi-herpes och allt vad det är), kan tänkas guldid har drabbats av det också.
Zoo-Fritid i Lidköping brukar alltid ha guldid hemma?! Aldrig några problem med den fisken. Däremot kan det vara svårare att få tag i fjärilskoien....
Lite tunt med damm fiskar, i Kungsbacka finns Zoomässan som säljer och vill man åka lite längre finns åkrabergshandelsträddgård (ca 8mil från Gbg).
www.akraberg.sesedan finns
www.rangedala-plantskola.se när det gäller dammtillbehör m.m. men om de säljer fisk också vet jag inte.
Jag rekomenderar att man ringer och hör vad som finns hemma, det går åt enhel del på vår/sommar kanten.
Koi importeras fortfarande ifrån Israel, Svensk odlad började dyka upp förra året såg jag, dock lite blekare i färgerna än de från Israel, kanske var andra sortering eller något åt det hållet, eller så vart de bara lite blyga
MayaLisa
10-06-2009, 20:32
jag söker mycket längre norrut, från Stockholm och tio mil norrut ...typ
MayaLisa
10-06-2009, 20:37
Kolla denna:
Lämk till GuldidannonsVisste inte att de var såå dyra
10:-... Jag hade hört att de ynglade nästan lika kraftigt som guldfisk, verkar som om det stämmer.
MayaLisa
11-06-2009, 16:38
njae, 10:- , står det som annonspris ja, men kille vill ju byta mot en moppe !
Jag var också inne på guldid eftersom de tydligen äter mygglarver. Guldfiskar som jag har lär ju vara vegetarianer så de struntar nog i mygglarverna. Jag frågade i alla fall på akvarieaffären. Han som jobbade där tyckte att jag skulle undvika guldid för att de förökar sig snabbt. Vet inte vad jag ska tro riktigt. Men det kanske betyder att man får döda en massa fisk och han var väl djurvän och det är nog jag också... Så hittills ingen guldid men då måste jag fixa mygglarverna på annat sätt.
Guldfiskar och Koikarpar äter glatt alla mygglarver som eventuellt kan tänkas hamna i en damm.
Sen kan jag meddela att vegeterianer är det minsta guldfiskar är. De kalasar ju gärna på sina egna yngel om de kan!
MayaLisa
17-06-2009, 19:24
CITAT (peno @ 17-06-2009, 16:39)

Jag var också inne på guldid eftersom de tydligen äter mygglarver. Guldfiskar som jag har lär ju vara vegetarianer så de struntar nog i mygglarverna. Jag frågade i alla fall på akvarieaffären. Han som jobbade där tyckte att jag skulle undvika guldid för att de förökar sig snabbt. Vet inte vad jag ska tro riktigt. Men det kanske betyder att man får döda en massa fisk och han var väl djurvän och det är nog jag också... Så hittills ingen guldid men då måste jag fixa mygglarverna på annat sätt.
Enligt en kompis och granne som har guldid, så förökar de sig inte alls...?!
Han har både guldfiskar och koikarpar, vilka förökar sig , men icke iden...mysko!!
Fick höra att Zoo i Arninge , Täby iaf har haft tidigare.
Arninge Zoo hade inne flera stycken idag.
MayaLisa
18-06-2009, 15:18
CITAT (Azur @ 17-06-2009, 22:04)

Arninge Zoo hade inne flera stycken idag.
Ok, har du koll på vad de kostar?
Nix, sorry. Slå en signal till dem och fråga.
CITAT (MayaLisa @ 17-06-2009, 20:24)

Enligt en kompis och granne som har guldid, så förökar de sig inte alls...?!
Han har både guldfiskar och koikarpar, vilka förökar sig , men icke iden...mysko!!
Fick höra att Zoo i Arninge , Täby iaf har haft tidigare.
Jodå, gulid förökar sig visst. Mina 5 treåringar fick ett 30-tal yngel i fjol, ca hälften av dem har överlevt. Eftersom jag räknar med en ny kull i år har jag försökt fånga dem för att ge bort, men de är stört omöjliga att få tag i. Jag försöker nog till hösten/vintern när vattnet är kallare. Då kommer jag att ge bort alla jag får upp, men det gäller förstås att du bor i närheten av NV Skåne om du vill ha dem.
MayaLisa
23-06-2009, 14:38
Hmm, så himla synd...Jag bor inte ett dugg i Skåne :| /Maya
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.