Full version: pumpa och Squash
katah
Jag har haft extremt otur med pumpor och squash i år .

Jag sådde nog 80 fröer i början av maj och bara knappt hälften grodde ...

Sedan planterade jag ut dom överlevare ca. 10 dagar sedan och allt var bra fram tills
den knäppa natten då termometern krypte nära noll ( inte frost!)
jag hade täckt dom med fiberväv, vissa i dubbla lager, men många, speciellt dom stora
har tagit mycket stryck och hälften av överlevare är nog döa nu sad.gif

Frågan är var ska jag så de nya fröena ?
Direkt ute, inne eller byttor i växthuset ?

Jag kommer vara hemma en vecka till, men sedan är vi med stor sannorlighet bortresta en vecka kring midsommar.

Sorter som jag absolut vill ha mer : spaghettipumpa och vinteropumpor av olika slag ( triamble, atlantic giant, blue hubbard)
några andra: vintersquash " table ace" och " long island cheese"
sommarpumpa : long white bush 2"

och lite annorlunda : nakenfröpumpa "olga" och " lady godiva" och vaxpumpan " tong Qwa"

Dessa har jag alltså hemma, men åker iväg i morgon och spanar lite vad som finns kvar i plantagen, annars beställer jag från runåberg eller impecta.

FINNS det några snabba säkra sorter ni kan rekommendera ?
jag behöver mest långlagrade vinterpumpor/ squash och lite mindre sommarpumpor/ squash .
rosita
Jag hade nog sått dem i byttor i växthuset, förutsatt att de passas med vatten när du är borta.
katah
Jag har bevattningsautomatik, men den är redan full, kanske skulle jag kunna knöka ihop flera på samma underflag och stoppa ett par extra munstycken med på leken...

jag handlade flera nya sorter i dag som skulle kunna även direktsås i slutet av maj och vissa till mitten av juni.
så dom testar jag direktså , ut kan jag säkert fixa lite extrabevattning, för systemet där har lite mer plats .

jag som trodde att allt var klart och att jag bara skulle justera lite växthusbevattningen , innan båtsesongen .
katah
Så här löste jag det idag :

sommarsquash sådde jag dubbla vid samma ställe, för att säkra att något kommer upp.

Vintersorter sådde jag i byttor och dom ligger nu i växthusvärmen, får fixa lite extra bevattningsslangar dit imorgon .

Just nu satsar jag stort i impecktas "midsommarklapp" och beställer även massa spaghettipumpa och testar om de hinner mogna, annars har vi bara en yklig planta och barnen älskar sin spaghetti pumpa , så mer ska det finnas !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon