Full version: hel grillad gris
joulanta

Vi har tänkt helgrilla en gris till midsommar. Är det nån som har provat? Vi ska få låna en speciell ställning som snurrar.
Men vars finns det att köpa en liten gris och vet ni vad det kostar?
christer johansson
Ja, grisfester var populära på 80 talet. Jag vet inte hur många såna tillställningar jag varit med om. Som gammal sytckmästare använd jag mej av lättrökta smågrisar, alltid en glödbädd av ved eller briketter, aldrig öppen eld. Snurra grisen behöver man inte göra så ofta, bara vända den då och då för att få jämn temperatur rakt igenom. Försök sedan skära upp den så snyggt som möjligt, låt gärna några ben vara kvar på vissa bitar, festligt och praktiskt att hålla i.
3-4 timmars grillning brukar vara lagom till en lättrökt gris. Lycka till.
joulanta
Det lät ju gott att den är lättrökt.
ingrids
Specialkött går ofta att beställa i butiker med manuell chark, gjorde så från ICA när jag gjorde julskinkan från scratch.
Just ja, pris. Beror nog väldigt mycket på vad butiken har för kontakter.
Meriona
CITAT (christer johansson @ 09-06-2009, 21:46) *
Ja, grisfester var populära på 80 talet. Jag vet inte hur många såna tillställningar jag varit med om. Som gammal sytckmästare använd jag mej av lättrökta smågrisar, alltid en glödbädd av ved eller briketter, aldrig öppen eld. Snurra grisen behöver man inte göra så ofta, bara vända den då och då för att få jämn temperatur rakt igenom. Försök sedan skära upp den så snyggt som möjligt, låt gärna några ben vara kvar på vissa bitar, festligt och praktiskt att hålla i.
3-4 timmars grillning brukar vara lagom till en lättrökt gris. Lycka till.

Jo håller med om att det var poppis, men var det nånsin någon som tyckte att det var gott?
Slabb och söl och drypande fett är vad jag kommer ihåg.
Wilmer
Lättrökt lät bättre, jag har heller inga goda minnen av helstekt gris - mest smaklöst...
TheLan
Det har jag ätit många gånger och även om det är ganska söligt o fett så skärs det upp på rätt sätt och med lite god kryddning så blir det supergott.
Även fast helgrillat lamm slår gris any day.
Vet att det är många som inte gillar lamm pga det smakar "kofta" men jag har då aldrig ätit lamm som smakar ull.
Visst har lamm en lite annorlunda smak men det har ju alla olika sorters kött.
Var på 60 års kalas hos en vän till familjen för många år sedan, han e ungrare och bjöd på helgrillat lamm gjort i kolgrop o det e inte mycket som slår det i smak, eller hamburgare gjort på lammfärs...mmm gotlänningarna vet verkligen vad dom gör biggrin.gif
Hoppas din helgrillade gris blir en lyckat tillskott till midsommar, Alltid roligt med något mer än sill och potatis.
skånepåg
CITAT (TheLan @ 11-06-2009, 08:57) *
Det har jag ätit många gånger och även om det är ganska söligt o fett så skärs det upp på rätt sätt och med lite god kryddning så blir det supergott.
Även fast helgrillat lamm slår gris any day.
Vet att det är många som inte gillar lamm pga det smakar "kofta" men jag har då aldrig ätit lamm som smakar ull.
Visst har lamm en lite annorlunda smak men det har ju alla olika sorters kött.
Var på 60 års kalas hos en vän till familjen för många år sedan, han e ungrare och bjöd på helgrillat lamm gjort i kolgrop o det e inte mycket som slår det i smak, eller hamburgare gjort på lammfärs...mmm gotlänningarna vet verkligen vad dom gör biggrin.gif
Hoppas din helgrillade gris blir en lyckat tillskott till midsommar, Alltid roligt med något mer än sill och potatis.

Åååh det vattnas i munnen biggrin.gif
Älskar grillat lamm, ska fan fråga papsen om vi kan grilla det nån helg biggrin.gif
skogstroll
CITAT (Meriona @ 10-06-2009, 19:45) *
Jo håller med om att det var poppis, men var det nånsin någon som tyckte att det var gott?
Slabb och söl och drypande fett är vad jag kommer ihåg.

slabb o söl..... mmm låter härligt giggle.gif
christer johansson
Ja det var väl just det med slabbet och ofta den intetsägande smaken som kanske gjorde så att populäriteten minskade. Viktigt är, som jag skrev i början, att det skärs upp snyggt och ordentligt, läggs upp på serveringsfat och att det ser aptitligt up. Vi äter ju ofta med "ögat". Smaklöst? Ja tyvärr väldigt ofta. Mycket beroende på att griskött i sig inte har någon större smak, endast lite där det feta sitter, men det skär vi ofta bort....... Just därför både saltade och lättrökte vi alltid våra grisar med väldingt bra resultat.
Lamm är också väldigt gott tycker många av oss. Om man tar bort den feta randen som sitter precis utanför kotletten försvinner mycket av "koftasmaken". Nu tllhör jag dom som aldrig ätit koft, så jag vet inte hur det smakar.............
Lycka till
Christer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon