Full version: Vill ha hjälp.
Annis
Vad är detta för någonting på amaryllisen?

Är det en ny lök och vad gör jag med den isåfall? Har inte den blekaste aning själv, och kan inte hitta info om det Någonstans!

Om du vet, maila mig gärna ett svar!

Ha det bra!

/Annis

sarisio@hotmail.com
Kajsa
Det är fröhuset, sitter ett ganska stort frö i varje bula, låt kapseln spricka
upp lite och sedan ska dom stoppas i jorden så fort som möjligt efter
mognaden. Det tar ca 5 år till du får en ny blommande Amaryllis.
Gunvor Nilsson
CITAT (Kajsa @ 16-10-2003, 15:10)
Det är fröhuset, sitter ett ganska stort frö i varje bula,

?

I de fröhus jag har öppnat finns massor av platta frön i varje kammare! Jag har stoppat in fröna i en plastpåse fylld med fuktig sphagnum mossa och låtit påsen ligga i rumstemperatur till dess jag såg groddar. Petade ned dem försiktigt i jord och förvarat i kruka som andra krukväxter. Har väl ca 4 år kvar till blommmor. ohmy.gif
/Gunvor
Pia mitt i Skåne
Amaryllisens fröhus innehåller helt rätt många, platta frön. Kanske det ensamma fröet kan röra sig om Clivia? smile.gif
Pia
Alpiner i Halmstad
Gunvor Nilsson.
Använder Du färsk levande vitmossa eller är det torv Du menar?
M.v.h. Bernt
Gunvor Nilsson
Bernt, jag plockar vitmossa i "min skog" , tar bara topparna och kör i vatten i mikron +41° i 10 minuter - har jag lärt mej på kurs i Orkidehuset! Den lär ska överleva den behandlingen. Jag använder den också blandat med orkidekompost när jag krukar om orkideerna.
/Gunvor
Kajsa
Gunvor, i mitt minne var det ett större frö, men det var några år sedan
så jag tänkte fel där. Du har säkert rätt. Och Clivia har ett stort frö.
Saiai
CITAT (Gunvor Nilsson @ 16-10-2003, 20:43)
Bernt, jag plockar vitmossa i "min skog" , tar bara topparna och kör i vatten i mikron +41° i 10 minuter - har jag lärt mej på kurs i Orkidehuset! Den lär ska överleva den behandlingen. Jag använder den också blandat med orkidekompost när jag krukar om orkideerna.
/Gunvor

Varför köra i micron? Och hurdå 41grader? Och varför inte torv, det är ju samma sak, måste mossan vara levande? Tänkte plantera mina orkidéer i det oxå, men vill vara säker på hur det ska va.
Smed
Med (rensad) levande vitmossa så minskar man risken för fungus-angrepp då den har vissa antiseptiska egenskaper . Om man värmebehandlar den så minskar den risken ytteligare. Värmer man dem däremot till för hög temp. så förlorar den dessa egenskaper och börjar brytas ned. Torv däremot har inte dessa fördelar.

/Smed
Gunvor Nilsson
CITAT (Saiai @ 20-10-2003, 19:45)
Och hurdå 41grader?

Saiai, jag missade ditt inlägg men du fick ju svar ändå av Smed.
Jag har en termometer i mikrougnen som jag stoppar ner i kärlet med vatten och mossa och ställer in termostaten på +41° och då värmer den bara upp till det gradantalet.
/Gunvor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon