|
Full version: Nässelvatten
christer johansson
09-06-2009, 20:55
Hej. Såg i TV att nässelvatten är ett bra naturgödsel till tomater och gurka, även bra mot vissa sjukdomar i växthuset. En hink på ca 10 liter halvfull med nässlor fyll på med vatten och låt stå i 3-4 dagar. Klart att använda. 2 liter nässelvatten till 8 lite vatten skulle vara lagom. Vidare sas det att skulle gå utmärk att fylla på gödselblandningen gång efter gång med nytt vatten för att på så sätt hålla igång kulturen. Är det någon som brukar använda det och kanske vill dela med sig av tips eller goda råd?
GunnellF
09-06-2009, 21:06
Nässelvatten använde min mor alltid i trädgården och det växte så det knakade!!
Aqvakul
09-06-2009, 21:20
Skörda nässlorna tidigt, innan de hinner bilda frön.
christer johansson
12-06-2009, 20:17
Tack tack. Jag gör ett försök. Christer
Skulle det räcka att samla nässlor bara en gång och sedan fylla på vatten om och om igen ? Det låter intressant, har någon testat ?
Glad_amatör2
15-06-2009, 12:29
Jag har nässlor som står i vatten och har stått där i snart 14 dagar! Hade läst det nånstans, men nu hade jag ju mer än hälften av hinken (stor) med nässlor. Nästan full, tror jag. Sen fyllde jag på med vatten. Nu kanske den är väldigt koncentrerad, men det har ju regnat en del så det har ju fyllts på med mer vatten..... Nu är ju frågan hur mycket jag måste späda vattnet så att det inte blir för starkt?
Det jag hörde på tv:n var 1 l nässelvatten till en 10 l vattenkanna...fylla upp med vanligt vatten sedan alltså
Glad_amatör2
15-06-2009, 16:58
Ja, det känner jag igen! Nu ska jag gå ut och blanda
CITAT (katah @ 14-06-2009, 09:25)  Skulle det räcka att samla nässlor bara en gång och sedan fylla på vatten om och om igen ? Det låter intressant, har någon testat ? Det skulle nog bara fungera om man tror på homeopati! Man kan inte späda ut saker i alla oändlighet.
Erika i Sandviken
16-06-2009, 05:48
Jag vattnar alla mina rosor (ca 150stycken) i just nässelvatten,det är den första näring jag tillför dem på våren.Lukten är vidrig,men har man möjlighet att ha vatten tunnan en bit från huset så är det helt ok.
Ska kanske tillägga att jag också "gödslar" med färskt gräsklipp sen,lägger det nyklippta gräset runt träd/buskar/rosor bara och låter det förmultna ner där.
Sen har vi häst ,så hästskit blir det också då och då,uppblandat med spån.
Glad_amatör2
16-06-2009, 11:20
Men, är det nån som kan svara på hur ofta man ska vattna med nässelgödning?
Hej alla.Nässelvatten bör det nog vara lock el skiva på pga av lukten.Dosera 1:10 man kan fylla på vatten eftersom det räcker ett bra tag.Har man gamla/större plantor kan man ge gödsling varannan gång för nyare/mindre späds det med mera vatten.Erika skrev att hon la på gräsklipp vilket är en bra ide ger bla jorden bättre struktur.För er som såg Herr Mandelmann's blandning med Vallört o Åkerfräken kan jag gå i god för honom - en utmärkt god ide' en behaglig tanke är att alla de här örterna är bra som ''gödsling'' för oss också eftersom olika brister som vi kan ha hjälper dessa örter mot.../Nicci
Vet att jag bumpar upp en väldigt gammal tråd nu men det kanske inte är så dumt! Såhär ser det ut efter dagens jakt, hoppas de blir bra! Gratis och ekologiskt, kan väl knappast bli bättre! Tack till trådskaparen och alla som tipsat! [attachment=60115:IMG_1826_copy.jpg]
KatteLatte
28-04-2011, 06:41
Tack för tipset! Har hört om det förrut men aldrig testat; nu vet jag alltså vad jag skall göra med nässlorna som växer på grannens sida av häcken.... För egen del återvinner jag akvarievattnet i rabatterna, där det hamnar växer det så det knakar.
Crazy4Flowers
28-04-2011, 09:42
Har tänkt göra nässelvatten i flera år men aldrig kommit till skott. I år måste jag bara ta mig i kragen och göra det.
Taraxacum
28-04-2011, 21:14
Hurra för det virituella samtalet! Akvarievatten låter underbart. Här får marsvinen bidra. etta är första säsongen med gnagartillskott, så vi får väl sehur det går. Mycket spån finns med i bilden.
Nässelvatten: tror inte jag har något att tillföra, men jag antar attnässlor efter en tids blötläggning, fortfarande kan utveckla en del nyttiga mikroorganismer.
duo2010
30-04-2011, 21:53
Nässelvatten ja visst. Vattnade hela köksträdgården med det 1:10 ungefär varannan gång. Senare på sommaren när nästa omgång nässlor växte upp sparade jag brygden i stora petflaskor i garaget under vintern för att ha nu i vår. Lock är ett måste för hinkarna stinker förfärligt. Funkar även bra för att starta komposten på våren.
beritskoloni
01-05-2011, 17:49
Mitt bästa gödseltips är gräsklipp. Har läst i en trädgårdsbok att det räcker med gräsklipp 2-3 gånger per säsong. Enkelt och bra. Har funderat på nässelvatten men eftersom det sägs lukta så illa så avstår jag. Nässelskotten är istället underbara till nässelsoppa.
Fast det lukat ju bara en kort stund, sedan så försvinner ju stanken, Har känt värre lukter... Och så vet man ju vad det är som luktar...
Det där med att spara på nässelvatten finns det dock olika inställning till. Vissa säger att efter ca 2 veckor så börjar det i stället att utvecklas sådant som inte alls är bra för växterna. Det finns en annan tråd om detta från förra året här någonstans på forumet.
Garden bliss
02-05-2011, 23:02
Hur länge är det optimalt att låta det stå då?
Hej
Det räcker med två veckor.
H:Bassam
smuleborg
04-05-2011, 18:33
CITAT (Aqvakul @ 09-06-2009, 22:20)  Skörda nässlorna tidigt, innan de hinner bilda frön. Min goa vän säger - Det spelar ingen roll, för fröna ruttnar i vattnet. Har inte vågat lita till henne (förlåt om du läser det här), jag skördar tidigt. Hur är det? Kan man använda nässlor med fröställningar?
smuleborg
04-05-2011, 18:44
CITAT (beritskoloni @ 01-05-2011, 18:49)  Mitt bästa gödseltips är gräsklipp. Har läst i en trädgårdsbok att det räcker med gräsklipp 2-3 gånger per säsong. Enkelt och bra. Har funderat på nässelvatten men eftersom det sägs lukta så illa så avstår jag. Nässelskotten är istället underbara till nässelsoppa. Att täckodla med gräsklipp är fantastiskt bra, om man inte som vi låter gräsklippet gå tillbaka till gräsmattan (och ge mattan näring). Det är vårt val, men vi svajar. Nässelvattnet luktar, sätt ett lock en aning på glänt (påskyndar processen också). Det luktar inte nässelvatten i rabatterna, efter det att du vattnat med nässelvatten. Man kan ju slänga ner annat i nässelhinken också, beroende på vilken drink du vill ge dina växter. Ja, ja, det luftar inte gott när man tar locket av hinken. Tillägg: Vi har nässlor så vi kan göra soppa också. Fantastiskt gott.
Är det någon som vet hur länge outspätt nässelvatten håller, om man häller det på dunk?
Jag har hört/läst att man bör använda det inom två veckor men vet att många använder det längre än så.
Taraxacum
28-06-2011, 21:15
mina nässlor hamnar i trädgårdskomposten. jag tar dem strax innan de blommar och de verkar påskynda nedbrytningen där. Jag brukar också ge mig ut för att samla in åkerfräken, som varvas i komposten. Vad tror ni, l+ses näringsämnena ut?
Crazy4Flowers
29-06-2011, 22:07
Idag åkte det ner en massa åkerfräken i min kompost, dom ska ju vara bra full av kisel som ska vara nyttigt. Hade en massa som växte brevid min kompost som en miniskog så det vart som täckning helt perfekt. Brännäslor i komposten är nog en bra ide.
Gödselvatten
02-07-2011, 21:38
Hej,
Det här med nässelvatten låter riktigt bra.
Finns det så man kan köpa det någonstans?
Har inte tillgång till nässlor samt bor jag i villaområde.
Det borde väl finnas en marknad för nässelvatten i handeln? Alla har ju inte möjligheten eller lusten att gör eget nässelvatten...
Tacksam för svar:)
Crazy4Flowers
03-07-2011, 07:03
Det går alltid att åka till någon som har eller ute i naturen kan man säkert hitta nässlor, bara att plocka och lägga i påse.
malcolm
03-07-2011, 08:25
Jag har massor av nässlor på tomten men man kan även hitta nässlor lite varstans i naturen. Pernilla Månsson och John Taylor pratade sig varma för nässelvatten i trädgårdsfredag men tydligen skall det spädas ut innan användning.
fridsbacka
03-07-2011, 09:44
CITAT (Gödselvatten @ 02-07-2011, 22:38)  Hej,
Det här med nässelvatten låter riktigt bra.
Finns det så man kan köpa det någonstans?
Har inte tillgång till nässlor samt bor jag i villaområde.
Det borde väl finnas en marknad för nässelvatten i handeln? Alla har ju inte möjligheten eller lusten att gör eget nässelvatten...
Tacksam för svar:) Har du ingen vän som bor så man kan komma åt nässlor? skulle tro att köper man nässelvatten i en affär om det nu finns att köpa så är det säkert mer tillsatser och till slut inga nässlor utan man bara döper det till nässelvatten sen betalar man för tillsatser och dom tar betalt för nässlor =)
Gödselvatten
03-07-2011, 11:13
Har tyvärr inte tillgång till verken tiden eller intresset att tillverka eget nässelvatten... FInns det verkligen nite att köpa någonstans? ingen annan som känner att det är värt kanske 100 - 150 kr för 20 liter nässelvatten. Slippa lukten och tiden  Jag vill lägga all tid på växterna inte på att göra illaluktande gödsel. Blir det inte dyrare i längden om man som jag måste åka ut i naturen för att hitta lite nässlor. Hur mycket nässelvatten gör ni av med under ett år (cirka)?
Välkommen till odla! Har inte sett att någon säljer nässelvatten, antagligen för att det är så lätt att göra. Har man en hink i skuggan med lock på så luktar det inte så länge locket är på. När man sedan vattnar med nässelvatten så luktar det inte direkt rosr men lukten försvinner rätt fort. Så lukten slipper du inte ifrån. Om du är man så är det annars lätt för dig att gå ut och gödsla dina rabatter med guldvatten! Har du grannar nära så kanske det kan vara idé att göra det när det är mörkt. Eller så fyller man lämpligt kärl inomhus och vattnar med. Där har du näring som inte kostar dig något, du behöver aldrig köpa hem och det tar inte slut. Sonen brukar till sin glädje få kissa på rabatterna och jisses vad det växer där han oftast vänder sig. Brukar dock be honom att byta plats emellanåt.  Guldvatten och nässelvatten ska man annars späda på samma sätt: 1 del "koncentrat" och 10 delar vatten.
fridsbacka
13-07-2011, 10:58
har börjat med nässelvatten här hemma och fyller på med nytt vatten och nya nässlor är jag tar ur hinken
men hur ofta bör man göda med nässelvatten för att det inte skall bli för mycket om det nu kan bli för mycket/för ofta
Kan man torka nässlor, för att senare blanda till nässelvatten, eller mister dom sin näring?
Jordgubbe
22-05-2012, 20:50
CITAT (pandi @ 22-05-2012, 07:45)  Kan man torka nässlor, för att senare blanda till nässelvatten, eller mister dom sin näring? Näringen finns nog kvar, en del brukar ju torka nässlor och ha att strö på filmjölken vintertid som vitamintillskott. Men grejen med nässelvatten är ju att det startar en nedbrytningsprocess som gör att näringen ökar/blir mer koncentrerad. Apropå gödselvattning så kom jag i kontakt med uppländsk vallört för några år sedan. Det går att blötlägga precis som nässlor och vattna med 1:10, men, det går även att lägga i en press som ger en svart "nästintill" luktlös vätska som håller i upptill ett år. Man kan bygga en enkel press av en tunna eller rör med tappkran. Alltid undrar om man kan göra samma sak med nässlor eller andra näringsrika saker i trädgården. Någon som vet ?.
Red Top
23-05-2012, 07:55
Odla.nu har en artikel om Nässelvatten, som är läsvärd. NässelvattenDet här har jag saxat från Funbo plantskola: "Nässelvatten är ett gödselmedel rikt på kväve samt innehåller kisel som stärker cellväggarna och gör dem motståndskraftigare mot svampsjukdomar.
Gör eget nässelvatten: Lägg 1 kg färska växter till 10 l vatten.
Låt stå i 1 vecka
Späd till 10 % dvs 1 l nässelvatten till 10 l rent vaten.
Vattna eller spruta ut på växterna. Vallört och åkerfräken är också lämpliga växtslag att använda. För åkerfräken räcker det med 3 dygn.
Åkerfräken är mycket rikt på kisel.
Vallört är rikt på kalium.
Det går naturligtvis att blanda de tre växtslagen före användandet."
Vill man läsa mer om ekologisk odling är Fobo-Förbundet för ekologisk-biologisk odling ett exempel av många. FoboAtt spara nässelvatten över vintern är inte något som rekommenderas. Varken i frysen eller på annat sätt. Däremot rekommenderas att man torkar nässlor för senare bruk. Nässlor är inte bara bra för växterna, utan stärker också oss människor vid invärtes bruk(Nässelsoppa,som går utmärkt att göra på torkade nässlor, och te). Dessutom mår både hår och hud bra av nässeldekokt. Se här t ex. Shenet Vill ni veta mer om nässelvatten finns det en uppsjö av artiklar om man Googlar på nässelvatten[attachment=70095:smiley_happy093.gif]
duo2010
23-05-2012, 21:30
Hej nässlor finns ju lite varstans det har jag använt i flera år men vallört var hittar jag det i Göteborgstrakten? Finns det två olika sorter har för mig att den ena är bättre. gunilla
♥Tack Jordgubbe och Red Top♥
officinalis
27-05-2012, 18:13
CITAT (Aqvakul @ 09-06-2009, 22:20)  Skörda nässlorna tidigt, innan de hinner bilda frön. Eller lägg i en finmaskig påse. Nässlorna innehåller mer kväve i förhållande till kalium under våren och vice versa när de är äldre. Kan vara av intresse att experimentera med. CITAT (Jordgubbe @ 22-05-2012, 21:50)  Näringen finns nog kvar, en del brukar ju torka nässlor och ha att strö på filmjölken vintertid som vitamintillskott. Men grejen med nässelvatten är ju att det startar en nedbrytningsprocess som gör att näringen ökar/blir mer koncentrerad. (...) Näringen varken ökar eller blir mer koncentrerad. En nedbrytningsprocess förvandlar dock växtnäring bunden i mer komplicerade föreningar till växttillgänglig näring. Växter kan enbart ta upp näring i jonform. En del hävdar att de även kan ta upp större molekyler, men det finns det vad jag sett inga belägg för. Däremot lär växter kunna utsöndra enzymer i rotzonen som hjälper till att bryta ned organiskt material och däremot kunna ta upp sin egen näring.
Hej
Man måste vet vilka näring behöver hans jord. för att ibland Händer spekulation mellan näringsämne i jorden. tillexempel om jorden Innehåller mera kväve. så kan rötter inte absorption kalium, så frågar folket, varför ger vi mycket gödsel men vi får ingen blommor.
H. Bassam
officinalis
28-05-2012, 21:56
Nässelvatten ger generellt en bra sammansatt näring, inklusive mikronäringsämnen. Det är mer ifall man gödslar med NPK man i längden kan behöva ha lite koll. Ev. värt att läsa in sig på är K/Mg-förhållanden m.m. Nässelvatten, kompost, stallgödsel osv. Det ger fina resultat i hobbyodlingen.
Kapar nässeltråden för en fråga om vallört: Har nu satt en hink nässelvatten, samt en hink vallörtsvatten, men jag är inte helt säker... Är detta vallört, vilken typ?
CITAT (pandi @ 03-07-2012, 22:38)  Kapar nässeltråden för en fråga om vallört: Har nu satt en hink nässelvatten, samt en hink vallörtsvatten, men jag är inte helt säker... Är detta vallört, vilken typ? Jojomen, vallört är det allt. Fodervallört har jag för mig att den heter.
Red Top
05-07-2012, 21:49
Inte för att det har någon betydelse, när du ska göra gödning av den; men växten på bilden är Uppländsk vallört . En korsning mellan Äkta vallört och Fodervallört/Taggvallört. Äkta- och fodervallört är sällsynta, men hybriden, Uppländsk vallört är vanlig. Här kan du läsa mer: Den virtuella floran[attachment=71166:flowerysmile.gif]
där ser man, tres interessant, thanx ♥
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|