Full version: nattfrost...
pebblelake
vi hade nattfrost i förrgår natt...naturligtvis hade jag glömt täcka det som måste skyddas.manchurisk valnöt ,Magnolian,5 lönnar ,asken,potatisen som jag fördragit upp,sommar blommor som jag satt ut inte alla men många,rödeken allt frös,nu blir det att vänta och se om dom nyplanterade träden och buskarna orkar komma igen.tror ni dom orkar komma igen? mest orolig för dom japanska lönnarna som var nyplanterade samt rödeken.
Huggorm
Hur förstörda blev dom? Är det bara löven som tagit skada kommer dom förmodligen klara sig, och bara utveckla nya löv
pebblelake
CITAT (Huggorm @ 09-06-2009, 23:04) *
Hur förstörda blev dom? Är det bara löven som tagit skada kommer dom förmodligen klara sig, och bara utveckla nya löv

Lönnarna menar du?eller allt? all nytillväxt frös den var ca 15-30 cm och löven...
Alexander-VG-zon3
alla träd skulle jag tro kommer klarar sig utan problem. oftast fryser löven och ny tillväxt i kalla nätter såhär men oftast så klarar träden detta och kommer med nya skott. sköt dom som vanligt och vänta. många träd klarar 4-5nedfrysningar under året. dock så var dom ju ny planterade men jag tror inte det är någon fara ändå.
pebblelake
CITAT (flaxss @ 09-06-2009, 23:11) *
alla träd skulle jag tro kommer klarar sig utan problem. oftast fryser löven och ny tillväxt i kalla nätter såhär men oftast så klarar träden detta och kommer med nya skott. sköt dom som vanligt och vänta. många träd klarar 4-5nedfrysningar under året. dock så var dom ju ny planterade men jag tror inte det är någon fara ändå.

Det var just dom som var nyplanterade jag oroade mig mest för.Hoppas du har rätt sweatingbullets.gif

glömde även alla blommor rök som just var på väg att slå ut på min white lights azalea,samt rönnsumaken...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon