fredwel
10-06-2009, 06:55
Hej!
Jag funderar på att anlägga ett kalkrikkärr och undrar om någon annan har erfarenhet av likande projekt och kan bidra med lite idéer och tips?
Tänkte bottna en grop (20-30 cm) med dammduk eller bara en pressenning (tät lera under) och börja med ett lager singel för att få ett vattenmagasin. Sen på med jord och kalksten?
/Fredrik
Jan Lindgren
10-06-2009, 09:56
Hej!
Det bör fungera perfekt. Jag gjorde något liknande till mina orkidéer. Tyvärr så tycket inte sorkar och mullvadar att en presenning var något hinder. Små orkidéplantor överlever inte att bli omgrävda av mullvadar. De lite större plantorna trivs utmärkt.
MVH
Jan Lindgren
ingrids
10-06-2009, 11:52
Kanske en såndär matta man lägger underst i dammgropar för att skydda dammduken mot vassa stenar kan hejda sorkarna litegrann?
fredwel
10-06-2009, 20:09
Jan,
Vad använde du för jord i ditt kärr? Har du något annat än orkidéer? Gissar att man måste ha något som täcker jorden om man inte vill ha ogräsodling. :-)
/Fredrik
..och hur stort/djupt är det?
Jan Lindgren
10-06-2009, 21:54
Hej!
Gropen är kanske 70cm djup. "Jorden" är en mix av hästgödsel, hönsgödsel, silt, torv, grus (ca 4-5mm makadam), lite musselskal samt tyvärr kompostjord. Jag köpte kompostjord på tippen. Jorden var sällsynt full av ogräsfrö. Jag har alltså en imponerande ogräsodling.
Jag har satt Cypripedium, Dactylorhiza, Epipactis, Meconopsis och Primula. Jag har tidigare flyttat runt ett par cypripedium utan att få dem att trivas men har fungerar det bra. Min C. guttatum blommade för först gången i år. Det var på tiden. Jag har försökt i 15 år tidigare. När man sett guttatum som marktäckare i andras trädgårdar så känns det lite retfullt att knappt få den att överleva. Har du ont om vatten eller vill inte vattna så är det ett tips att lägga ner ett par meter dräneringsslang i botten. Det bildar då en stor vattenreservoar.
MVH
Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 10-06-2009, 21:54)

Hej!
Gropen är kanske 70cm djup. "Jorden" är en mix av hästgödsel, hönsgödsel, silt, torv, grus (ca 4-5mm makadam), lite musselskal samt tyvärr kompostjord. Jag köpte kompostjord på tippen. ...........
Jan Lindgren
Är det "bara" musselskalen som höjer pH, eller har du i kalk i annan form också? Jag inser ju att man knappast bör eftersträva pH 12 eller så!
Jag trodde att orkidéer inte gillade kalk och att det var därför orkidénäringar var kalkfria, stämmer inte det över huvud taget?
CITAT (Nauti @ 11-06-2009, 06:15)

Jag trodde att orkidéer inte gillade kalk och att det var därför orkidénäringar var kalkfria, stämmer inte det över huvud taget?
Det gäller för tropiska orkideer som växer uppe i träd (epifyter), men många, antagligen de flesta, orkideer som växer på marken gillar kalk.
Orkidéer är ju den största växtfamiljen i världen, det finns mycket stor variation där.
Jan Lindgren
11-06-2009, 18:07
Hej!
Hönsgödsel innehåller kalk och jag använde kalkad och gödslad torv. Jag ville inte ha ett alltför högt pH. Det är lättare att odla många arter när pH inte är alltför högt.
MVH
Jan Lindgren
Vet inte vad optimala pH är, men kalksten kan inte höja pH över cirka 7.5 - 7.7, oavsett hur mycket du har.
Överbölingen
11-06-2009, 18:44
Dammduksfilten är världens bästa sorkbobyggarmaterial.
Beträffande kalk så skulle jag besöka någon blekamyr, vattensamling eller liknande och ta en hink efter förfrågan. I silurbältet i Jämtland finns det gott om bleka. Förekomsten på andra håll vet jag inget om. Jag blev helt chockad när jag hittade en bäck med vit botten första gången.
fredwel
14-06-2009, 17:46
Tack för all infon!
/Fredrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.